A fiatalok hanyagolják a vezetékes telefont

Átlag tíz európai fiatalból egy sose használ vezetékes telefont személyes ügyeinek intézésére – derült ki abból a felmérésből, amit ezer 16-35 éves mobiltelefon-tulajdonos sms-ben történt megkérdezésével végeztek Nagy-Britanniában, Franciaországban, Németországban, Olaszországban és Spanyolországban. Tízből további két válaszadó úgy nyilatkozott, hogy ritkán veszi fel otthoni vagy munkahelyi készüléke kagylóját, ha magánügyben akar telefonálni. A TRBI és a Research Now! piackutatók eredményei összecsengenek Nagy-Britannia első számú vezetékes szolgáltatója, a British Telecom adataival, amely egyébként két egymást követő negyedévben számolt be árbevétele csökkenéséről – írja a Financial Times.

A kép országonként változó. Franciaországban a legerőteljesebb a fiatalok elfordulása a hagyományos távközléstől, a felmérésben megkérdezett franciák 19 százaléka nyilatkozta, hogy soha, 23 százaléka, hogy ritkán telefonál vezetékes készülékről. Nagy-Britanniában 14 és 23 százalékra adódott a két arányszám, míg – túlsó végletként – Németországban 4 és 17 százalékra.

A TRBI megállapítása szerint a tendencia nem csupán a vezetékes szolgáltatásokat nyújtó vállalatok problémája, hanem gondokat okozhat a telefonos közvélemény- és piackutatásokat végző cégeknek is. "Ha valaki nem adja meg a mobilszámát, azzal nagyon nehéz ismeretlenül kapcsolatba lépni. Ez nem lenne nagy baj, ha a vizsgálatunk nem azt mutatta volna, hogy a vezetékes készülékek használatát már most is hanyagoló fiatalok öregedésével a következő években növekedni fog hagyományos telefonon lényegében elérhetetlen emberek aránya" – állítja Joanne Strong a piackutató igazgatója. Az utóbbi időben a vezetékes telefon vált a közvélemény-kutatások legfőbb eszközévé. Mindig volt egy kisebbség, akiket nem lehetet így elérni, mert háztartásukba nem kötöttek be telefonvonalat, de Nyugat-Európában ezek alig négy százalékát tették ki a teljes lakosságnak. Ha azonban a TRBI és a Research Now! adatai igazak, az azt jelenti, hogy a lakosság tíz-húsz százaléka is kimaradhat az ilyen felmérésekből, ami a hibahatár átlépésével, következésképpen e piackutatási módszer megbízhatóságának elvesztésével járhat. Ráadásul ha valakiket azért nem lehet elérni, mert csak a mobiljukat használják magánügyeik intézésére, akkor ezek egy sajátos, a "normálistól" eltérő fogyasztói szokásokat követő célcsoport tagjait alkotják, akik véleményéről, vásárlási hajlandóságától így nem tudunk információt szerezni.

(*) Lényegében nem használ vezetékes telefont az európai fiatalok tíz-húsz százaléka – derítették ki piackutatók.

Azóta történt

Előzmények