A Lenovo megveszi a Motorolát

Mindössze egy hete jelentette be a Lenovo, hogy megveszi az IBM x86-os szerver üzletágát 2,3 milliárd dollárért, de a kínai vállalat tegnap éjjel újabb jelentős akvizícióról adott hírt: 2,91 milliárd dollárért megveszi a Google-tól a Motorolát. A Lenovo a vételárból 660 milliót készpénzben, 750 milliót pedig saját részvények formájában egyenlít ki, a fennmaradó 1,5 milliárdot pedig a következő 3 év alatt fogja kifizetni. A vállalat pénzügyi igazgatója elmondta, hogy a tranzakcióhoz a Lenovónak nem kell hitelt felvennie, a tavalyi évet ugyanis 3 milliárd dollárnyi készpénztartalékkal zárták, ami fedezi az IBM-es és a motorolás üzlet készpénzszükségletét is.

Hirdetés

A Google 2012-ben vásárolta fel a Motorolát, elsősorban 17 ezres szabadalmi portfóliója miatt (plusz 7,5 ezer szabadalmi kérelem), ám ez a perekben közel sem bizonyult annyira hasznosnak, a Google ugyanis sorra veszítette el azokat, vagy csak csip-csup kártérítéseket kapott. Az egyéni ízlés szerint testre szabható és az Egyesült Államokban gyártott Moto X-hez a Motorola nagy reményeket fűzött, de a pozitív kritikák és a lendületes kezdés ellenére a telefon mára nem tűnik egyértelmű sikernek, árát többször is csökkentették, és az eladott darabszámról sem adtak ki eddig hivatalos információt. Larry Page, a Google vezérigazgatója az üzletet ismertető blogbejegyzésében azt írta, a Moto X és a Moto G is nagyon jól teljesít (erről a ma esedékes negyedéves pénzügyi jelentés remélhetőleg pontosabb képet ad majd), de az okostelefon-piacon nagyon erős a verseny, és érzésük szerint a Motorola a Lenovo (a világ legnagyobb PC-, és ötödik legnagyobb okostelefon-gyártója) támogatásával sokkal többre lesz képes. A Google így újra az Android ökoszisztéma fejlesztésére fordíthatja az energiáját, egyéb hardveres érdekeltségeit azonban nem adja fel, hiszen a viselhető és az intelligens otthoni eszközök piaca csak most van kialakulóban, az okostelefon-piac viszont már nagyon zsúfolt, és a várható sikerhez mérten túl nagy erőfeszítést igényel az ottani jelenlét.

A 2,91 milliárd dolláros vételár csak elsőre tűnik nagyon alacsonynak, a Google ugyanis mára gyakorlatilag teljesen lecsupaszította a Motorolát. Korábban már értékesítette a Motorola set-top box üzletágát az Arrisnak 2,35 milliárdért (ennek keretében mintegy ezer szabadalom is az Arrishoz került), két gyárat eladott a Flextronicsnak, egy harmadikat bezárt. Ennél is érdekesebb, hogy a Motorola megszerzésekor a Google nagyjából 4 milliárd dollárnyi készpénztartalékhoz és később érvényesíthető adóalap-csökkentéshez (deferred tax asset, a US GAAP és FASB 109 alapján) is hozzájutott. Ha ezekkel, valamint a set-top-box üzletágért kapott 2,35 milliárd dollárral módosítjuk a 12,5 milliárdos eredeti vételárat, akkor nagyjából 6 milliárd marad a mobiltelefon-üzletágra és a hozzá tartozó 16 ezer szabadalomra. Ha ebből most kivonjuk a Lenovo által fizetendő 2,9 milliárdot, akkor arra jutunk, hogy a Google valójában 3,1 milliárd dollárért vett egy nagyon fontos, 14 ezres szabadalmi portfóliót (ebben már nincs benne az a 2 ezer, valószínűleg legkevésbé fontos, ami a Lenovóhoz kerül). Bár az eddigi nagyobb perekben ezt a csomagot nem tudták igazán hatékonyan felhasználni, az Android ökoszisztéma védelmére a jövőben pajzsként szolgálhat, és lényegében majdnem ingyen volt: az Apple-Microsoft-RIM-Sony-Ericsson-EMC korábban 4,5 milliárd dollárt fizetett 6 ezer szabadalomért, a Microsoft pedig 1 milliárdot mintegy 800 AOL-szabadalomért. (Az Amerikai Tőzsdefelügyelethez benyújtott dokumentumok szerint egyébként a Google a Motorola felvásárlásakor 5,5 milliárdra értékelte a szabadalmi portfóliót).

A Google a mintegy 100 kutatót és fejlesztőt foglalkoztató és a moduláris okostelefon létrehozását célzó Ara projektről elhíresült Advanced Technology and Projects részleget is megtartja, amit a DARPA korábbi igazgatója, Regina Dugan vezet.

A Lenovo az eddigi IBM-es akvizíciókhoz hasonlóan megtartja és továbbra is használja majd a Motorola márkanevet, és a kínai vállalat a rendelkezésére álló hatalmas gyártókapacitással, az egész világot lefedő terjesztési hálózatával és a PC-piacon is tanúsított agresszív marketing és árazási stratégiájával akár egy-két éven belül a mostaninál sokkal előkelőbb helyre tolhatja fel a Motorolát. A Lenovo az üzlettel régóta óhajtott piaci jelenléthez jut az Egyesült Államokban, és több mint 50 új mobilszolgáltatóval is partneri kapcsolatba kerül. A Motorola menedzsmentjének összetételét a tranzakció nem érinti, az eddigi vezetőség változatlan formában folytathatja munkáját, és a Lenovo vezérigazgatója szerint a jelenlegi 4200 fős alkalmazotti létszámot sem tervezik csökkenteni. A kínai gyártó 2012-ben 23,7 millió, 2013-ban 45,5 millió okostelefont adott el, idén a Motorola akvizíció segítségével újra hasonló mértékű növekedést remél.

Azóta történt

Előzmények