Az Alibaba egyre gazdagabb

Az óriási kínai piacra támaszkodva már most meghatározó a vállalat, de nagy kérdés az, hogy globálisan is képesek lesznek-e tartani az ütemet.

A kínai online kereskedelmi vállalat, az Alibaba tegnap tette közzé a december 31-én zárult negyedik üzleti negyedévük eredményeit, és ezek szerint rekordot döntöttek: adózott eredményük 2,47 milliárd US dollárnyi (17,12 milliárd jüan), teljes árbevételük pedig 7,67 milliárd dollár, és ez 54 százalékkal több, mint az előző év hasonló időszakában. Ez jelentősen meghaladja az elemzők előrejelzéseit, akik különösen a várható profit becsülték alá. Sőt, ha a teljes üzleti évet nézzük, ott is fokozták a növekedés ütemét: hivatalos jelentés még nincs, de úgy becsülik, hogy míg ez 2015-ben ez 48 százalékos volt, míg 2016-ban már 53 százalék.

A vállalat alapszolgáltatásai (a Taobao piactér és a T-Mall szolgáltatás) termelik a bevétel legnagyobb részét: ezek ketten 6,71 milliárd dolláros árbevételt hoztak. Az Alibaba közleménye szerint piactereiknek decemberben 493 millió felhasználójuk volt (szeptember: 450 millió), akik közül 443 millió aktív vásárlót regisztráltak – összehasonlításul: Európa összlakossága körülbelül 740 millió, Kínában 731 millió internetfelhasználót tartanak nyilván, akiknek 95 százaléka mobileszközről éri el a netet.

A fő üzletágakon kívül számtalan más területen is tevékenykednek: a felhős üzletág, az Aliyun az egy évvel korábbihoz képest 115, az előző negyedévhez képest 50 százalékos növekedéssel 254 millió dolláros árbevételt ért el, és hamarosan nyereségessé válhat. Ez hallatlan dinamika ugyan, de még roppant messze van a versenytársak (Amazon, Google, Microsoft) részesedésétől és bevételeitől. Egy másik szintén fiatal üzletágban, a digitális média és szórakoztatás terén 273 százalékos növekedéssel 585 millió dollárt termeltek. Egyéb tevékenységeik árbevételei is nőttek: a 122 millió dolláros bevétel 61 százalékos növekedést jelent.

A hatalmas bevételeket befektetésre, terjeszkedésre használják fel, nemrég 2,6 milliárdos ajánlatot tettek az egyik legnagyobb kínai kereskedelmi hálózat, az áruházakat és bevásárlóközpontokat üzemeltető Intime felvásárlására, és ettől azt remélik, hogy egyrészt ötvözni tudják az offline és az online kereskedelmet, illetve a hálózat segít nekik hatékonyabban megszervezni a kiskereskedői láncukat. Emellett erős terjeszkedésbe fogtak globálisan is, bár ennek részleteiről keveset árulnak el – mint nemrég megírtuk, egy európai elosztóközpontot is szeretnének, és hazánk részvételével nagy a versengés, hogy ennek melyik ország biztosíthat helyet.

Ugyanakkor ezek az eredmények még messze elmaradnak az Amazon statisztikáitól, akik tavaly egy rosszabb negyedévükben is ötször akkora árbevétellel számolhattak, mint most az Alibaba.

Azóta történt

Előzmények