Megint rekordnegyedévet zárt az Apple

Most érdemes Apple-részvényt venni, mondják elemzők, mert a jövőben aligha lehet majd 600 dollár alatti áron hozzájutni a papírokhoz. Áprilisban tudniillik – megtörve a tavaly november óta tartó szárnyalást – lejtmenetbe váltott az árfolyam, miután a rossz hírekre mindig éhes piac a vállalat eredményességét potenciálisan rontó jeleket látott felsejleni. Többek között arról szóltak a pletykák, hogy alkatrészhiány korlátozza a telefonok, de főként a rendkívül nagy felbontású kijelzővel rendelkező új iPad gyártását, és elterjedt a hír, hogy az amerikai mobilszolgáltatóknál gyengébben fogy az iPhone, mint remélték. A jövőbeni profitkilátásokat az a híresztelés árnyékolta be, hogy az operátorok világszerte csökkenteni fogják a menő mobil ártámogatását, ami az Apple nyereséghányadát ronthatja. Ezek a félelmek együttesen nyomták le az Apple-részvények árfolyamát az április 10-én beállított 643 dolláros rekordszintről két hét alatt 560 dollárra.

A vállalat által tegnap publikált számok azonban – megint hozzátehetjük: szokás szerint – rácáfoltak az aggodalmaskodókra, hiszen ismét házi csúcs dőlt meg: sosem jelentett még ekkora árbevételt és nyereséget az Apple a második pénzügyi negyedévben. A hír hatására a tőzsdezárás utáni kereskedésben az árfolyam 7,8 százalékos emelkedés után ismét 600 dollár fölé kúszott.

Az árbevétel az egy évvel ezelőttivel összehasonlítva 59 százalékkal, 39,19 milliárd dollárra, az adózás utáni eredmény pedig 94 százalékkal, 11,62 milliárd dollárra nőtt. A bruttó nyereséghányad, a gyártási költségek levonása után megmaradó bevétel az egy évvel korábbi 41,4 százalékról 47,4 százalékra emelkedett, ami szintén rekord.

A márciussal véget ért három hónapban 35,1 millió iPhone-t adott el az Apple, 88 százalékkal többet, mint egy éve. Ennél több telefon – valamivel több, mint 37 millió – csak az ünnepi szezonnal erősített előző negyedévben fogyott. A piacvezető iPad tabletből 11,8 millió darab kelt el, ami 151 százalékos növekedést jelent, míg a Mac-forgalom 7 százalékkal, 4 millió darabra nőtt. A megszokott trendnek megfelelően az iPodok eladása tovább csökkent, 15 százalékkal, 7,7 millió darabra.

Kínai negyed

Tim Cook (Fotó: Apple)
Tim Cook (Fotó: Apple)

Tim Cook vezérigazgató rámutatott: a kínai piac egyre nagyobb szeletet hasít ki a vállalat forgalmából. A negyedév során Kína, Tajvan és a Hongkong 7,9 milliárd dollárral járult hozzá az árbevételhez – többek között annak köszönhetően, hogy az iPhone-eladások egy év alatt itt megötszöröződtek –, ami az összforgalom 20 százalékát teszi ki. Egy évvel korábban ez az arány 10 százalék alatt volt. „Óriási lehetőség a kínai piac azoknak a vállalatoknak, akik értik annak működését. Mi mindent megteszünk azért, hogy megértsük” – mondta a vállalatvezető.

Alighanem éppen ezt a célt szolgálta, hogy Cook március végén Kínába látogatott, ahol számos kérdésről, többek között a készülékeit gyártó Foxconnál uralkodó munkakörülményekről és a helyi mobilszolgáltatókkal kialakítandó partnerségről is tárgyalt. A várakozások szerint a két „kisebb” operátor mellett rövidesen a 600 milliónál több ügyféllel rendelkező China Mobile is felveszi kínálatába az iPhone-t, ami – mondani sem kell – óriási növekedési lehetőséget jelent az amerikai vállalat számára.

Nem követjük a Microsoftot

A jelenlegi, harmadik üzleti negyedévben 34 milliárd dollár árbevételt vár a vállalat, ami gyengébb a Wall Street által prognosztizált értéknél. Peter Oppenheimer pénzügyi vezérigazgató az alacsonyabb előrejelzést azzal indokolta, hogy az időszakban kevesebb iPhone fogy majd, elemzők szerint azért, mert a piac az idén esedékes modellfrissítésre vár. Konkrét terméktervekről ugyan szokás szerint nem beszélt a vállalat, de Tim Cook nem felejtette el hangsúlyozni: számos olyan innováció várható az idén is, „amire csak az Apple képes”.

Azt viszont elárulta a vállalat első embere, hogy mit nem fognak csinálni. Arra a kérdésre, hogy a Microsoft Windows 8-as stratégiáját követve tervezik-e egybegyúrni az iOS és OS X rendszereket, Cook határozott nemmel felelt. Az Apple szerint ugyanis a mobileszközökön és a hagyományos számítógépeken eltérő „élményt” várnak a felhasználók. „Keresztezhetnénk a kenyérpirítót és a hűtőgépet, de a fogyasztók tetszését egy ilyen termék aligha nyerné el” – fogalmazott.

  • Kapcsolódó cégek:
  • Apple

Azóta történt

Előzmények