Kétmilliárd dollárért vesz alkalmazásboltot a Baidu

Kína mobilpiacában hatalmas lehetőségek rejlenek, és a tortából mindenki – telefongyártók, telekommunikációs szolgáltatók, szoftverfejlesztők, alkalmazásboltok – minél nagyobb szeletet szeretne kihasítani. Bár Kínában is az Android a legelterjedtebb okostelefon operációs rendszer, a Google ebből jelenleg vajmi kevés anyagi hasznot lát, hiszen a Play Store hivatalosan nem érhető el az országban, és a Google népszerű szolgáltatásait (keresés, térkép stb.) is többségében kínai alternatívákkal helyettesítik.

Ezen a piacon az egyik legerősebb szereplő a Baidu, amit gyakran csak a kínai Google-ként is emlegetnek, nem véletlenül – a vállalat kereső, térkép és levelezési szolgáltatásai a legnépszerűbbek az ázsiai országban. A Play Store-hoz hasonló alkalmazásbolttal viszont még nem rendelkezik, miközben több tíz piactér próbálja elnyerni a felhasználók és a fejlesztők kegyeit. A Baidu úgy döntött, hogy nem áll neki saját alkalmazásboltot fejleszteni, hanem inkább megvásárolja egyik legkorábbi és egyben legnagyobb piacterét, a HiMarketet, pontosabban az azt működtető céget, a 91 Wirelesst. A megállapodás értelmében a Baidu 1,09 milliárd dollárért kivásárolja a 91 Wirelessben jelenleg többségi tulajdonos NetDragon Websoftot, a maradékért pedig további 800 milliót fizet a többi részvényesnek.

Ahogy néhány hónapja már írtunk róla, a kínai mobilpiac hardveres és szoftveres oldalról is elég kaotikus. Bár a legtöbb újonnan eladott telefon operációs rendszerének alapja az Android, ez sok esetben azt eredményezi, hogy a gyártók szinte minden Google-specifikus funkciót kivesznek belőle, és belpiacos megoldásokkal helyettesítik azokat. Az olcsó kínai okostelefonok és tabletek elérhetővé válásával megváltoztak az internetezési szokások, és azok, akik eddig netkávézókból érték el a világhálót, mert egy számítógépet nem engedhetnek meg maguknak, vagy vendégmunkás lévén zsúfolt közös szálláshelyeken nehezen tudták volna megoldani egy nagyobb gép elhelyezését, azok most kaptak az olcsó mobileszközök megjelenésén. Ez természetesen magával hozta a mobilinternet-előfizetések ugrásszerű növekedését is, jelenleg mintegy félmilliárd kínainak van mobilinternet-előfizetése, ami az Analysis International számításai szerint két éven belül 750 millióra fog emelkedni. A szolgáltatók által biztosított sávszélesség viszont inkább kedvez az okostelefonos alkalmazások viszonylag alacsony adatforgalmának, mint a hagyományos webes oldalaknak, ezért sokak számára az internetet leginkább a telefonokra készült alkalmazások, illetve az azokon keresztül elérhető szolgáltatások és tartalmak jelentik. Érthető tehát, hogy a Baidu miért hajlandó ekkora összeget szánni arra, hogy bevásárolja magát a világ legdinamikusabban fejlődő mobilpiacára, és jelenlegi hátrányából anyagi forrásait, több százmilliós felhasználói bázisát és népszerű szolgáltatásait kihasználva belátható időn belül előnyt kovácsoljon.

A hírnek a tőzsdén mindenesetre nem örültek, a NetDragon Websoft részvényárfolyama 18 százalékot zuhant, ami talán annak köszönhető, hogy hírek szerint a cég a 91 Wireless tőzsdei bevezetését tervezte, amitől a jelenlegi részvényesek hosszú távon valószínűleg több pénzt reméltek.

Azóta történt

Előzmények