Szabadulószoba a BME-n

A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Villamosmérnöki és Informatikai Kara és a Cisco Magyarország együttműködésében született meg a világszinten újdonságnak számító oktatási célokra használható szabadulószoba.

A legkorszerűbb technológián és szoftveres megoldásokon alapuló fejlesztést a Cisco magyar mérnökei találták ki, és a BME-vel együttműködve hozták létre. A Cisco technológiái mellett több nagy informatikai cég (Dell Technologies Magyarország, Gloster Infokommunikációs Nyrt., Samsung Electronics Magyar Zrt.) is beszállt a megvalósításba.

A szabadulószoba célja az infokommunikációs ismeretek és készségek játékos és gyors elsajátítása, a legújabb hálózati megoldások első kézből való megismerésének, kipróbálásának egy teljesen új megközelítése. A játék technológiákon átívelően mutatja be a termékek API-kon keresztüli együttműködését és egy-egy fő funkcióját.

Az informatikai hálózatok a gazdasági élet, az oktatás, egészségügy infrastruktúrájának elengedhetetlen részei. Jelentőségükre a pandémia még inkább rámutatott: napok, hetek leforgása alatt álltak át diákok és irodai dolgozók milliói az otthoni tanulásra és otthoni munkavégzésre. Az internetforgalom a világ különböző régióiban 25-45% között növekedett.

„A hálózatok még sohasem voltak ennyire fontosak, ugyanakkor sosem voltak még ekkora terhelés alatt. Az adatmennyiség és eszközök száma kihívás elé állítja az üzleti szereplők IT infrastruktúráját. Erre a kihívásra adhatnak jó választ azok az új hálózatok, amelyek képesek tanulni, adaptálni a tudást és fejlődni” – mondta Dalos Ottó, a Cisco Magyarország ügyvezető igazgatója.

 

BME
[+]

 

A Cisco ezen új hálózati megoldásai a Cisco Digital Network Architecture (DNA) rendszerére épülnek. A hardverközpontú megoldásokról a szoftvervezérelt hálózatokra való váltás hatalmas ugrást jelent a felhasználók számára a rugalmasság, a hatékonyság és a teljesítmény terén. Mivel ezeket nem könnyű bemutatni, érthetővé tenni az érdeklődőknek, ezért született meg a szabadulószoba ötlete, ami kézzelfoghatóbbá teszi a Cisco új megközelítését a hálózattervezésről.

Két éve, a Techtorial szakmai konferencián mutatta be a Cisco kétszobás szabadulójátékát – akkor több mint 150-en próbálták ki az izgalmas innovációt, amelyben a játékosoknak, hasonlóan a többi szabadulószobához, csapatként kell megoldaniuk a feladatokat. Most a BME Villamosmérnöki és Informatikai Karán állandó helyre költözött a két, egymással összefüggő szabadulószoba, melyek szórakoztató módon mutatják meg a szoftveres, API megoldások és technológiák alkalmazásának előnyeit.

Mint minden szabadulószobában, a játékosok itt is kapnak egy háttérsztorit, a szobába lépve pedig egy feladatlistát és a szükséges információkat. A kerettörténet egy okosvárosról szól, amelynek rendszereit leállás fenyegeti, a játékosoknak ezt kell elhárítani. Ehhez extra segítségeket is találnak a szobákban, amelyek kapaszkodókat nyújtanak nekik, illetve Webex kapcsolaton keresztül a szobán kívülről is kaphatnak támogatást elakadás esetén. Minden szobának megvan a saját 5 megoldandó feladata, ezek aktuális állapota egy képernyőn követhető, ám az 5. egy nagy, közös feladat: célja, hogy eljussanak az üzemeltető weboldalára a generátorok újraindításához.

A szobákat, sztorikat folyamatosan érdemes fejleszteni, ezért merült fel az az ötlet, hogy a Cisco a diákok kezébe adja a továbbfejlesztés lehetőségét, hiszen a hallgatók jártasak az informatikában és szeretik a kihívással teli játékokat – hangsúlyozza Charaf Hassan, a BME VIK dékánja. A diákok újabb és újabb koncepciókat hozhatnak létre, amelyeket közösen fejleszthetnek tovább.

Ehhez a törekvéshez kapcsolódóan a Cisco és a BME VIK kidolgozza egy olyan DevNet fejlesztői verseny pályázati feltételeit, amelynek keretein belül díjazza a legtehetségesebb és a laborhoz kapcsolódó legjobb új megoldásokat létrehozó diákokat. A Cisco DevNet programja a Ciscóhoz kapcsolódó fejlesztői közösséget fogja össze. 500 ezer fejlesztő, 60 ezer partner és 3 millió hálózati mérnök számára teszi lehetővé, hogy fejlesztéseiket erre a nyitott hálózati platformra alapozzák.

Azóta történt

Előzmények