Csak idő kérdése volt: jön a GPS-traffipax

Mióta a gépjárművek helyzetét, mozgását műholdakon keresztül lehet követni, nem kellett különösebb innováció hozzá, hogy a GPS-technológiát a gyorshajtás elleni harcban is bevessék. Akik e hírre máris összerezzentek, azoknak megnyugvással szolgálhat, hogy a kísérleti tesztüzem egyelőre csak Nagy-Britanniát, azon belül is Leeds városát érinti, és a járművezetők önkéntesen vesznek részt benne.

A rendszer lelke egy digitális térkép, amelyet a teszt céljára átalakított húsz Skoda Fabia műszerfalában helyeztek el. A digitális térkép Leeds összes útvonalához hozzárendeli a megengedett sebességet – ezt folyamatosan ki is jelzi a vezetőnek –, és a műholdnavigációs rendszeren keresztül összeveti az autó pozícióját és valós sebességét az előírttal. Szükség esetén a rendszer beavatkozik, mérsékli a fordulatszámot vagy „rálép” a fékre. Természetesen e beavatkozás felülbírálható egy veszélyhelyzet elkerülése érdekében.

A hat hónapos tesztüzem erőteljes kormányzati támogatással valósult meg, és a döntéshozók több mint elégedettek az eredménnyel. Bár a projektre kétmillió angol fontot költő közlekedési minisztérium egyelőre nem tervezi, hogy kötelezővé tenné a rendszer használatát, egy egész Nagy-Britanniára kiterjedő digitális térképet jó alapnak tartanának a későbbi bevezetéshez. A következő lépcsőfok London belvárosának ellenőrzése lehet, továbbra is önkéntes alapon. A tervek szerint azok az autósok, akik vállalnák a GPS-traffipax beszerelését, jelentős kedvezményt kapnának a London központi kerületeibe való behajtáskor fizetendő díjból, amit épp e héten emeltek napi 8 fontra (3000 forint).

Azóta történt

  • Szériatartozék lesz az eCall

    Baj esetén az autónk hívni fogja az E112-est, de vajon fogadja-e valaki a vészjelzést?