Leendő olvasói dobták össze a lap indulásához a tőkét

Elképesztően sikeresnek bizonyult a holland újságíró, Rob Wijnberg kezdeményezése, aki egy olyan online lapot kívánt alapítani, mely függetlenségét úgy őrzi meg, hogy már az indulásához szükséges alaptőkét is a leendő olvasók adják össze. A De Correspondent névre keresztelt, szeptemberben indítandó portálnak arra volt szüksége, hogy legalább 15 ezer ember befizesse az egy évre szóló 60 eurós (körülbelül 17 ezer forintos) előfizetési díjat. A szükséges 900 ezer euró helyett már egy hét után összejött egymillió euró.

Az olvasók által gründolt vagy közösségi finanszírozású („crowdfunded”) lap ötlete egyáltalán nem számít újdonságnak, ám sikeres példa kevés akad. Ilyen volt például (legalábbis kezdetben) az olasz Il Fatto Quotidiano esete, amikor a szervezők három hónap alatt 30 ezer előzetesen előfizetőtől gyűjtöttek be 5 millió eurót az induláshoz.

Wijnberg korábban úgy nyilatkozott, hogy 50/50 az esélyük a sikerre. Ám amikor a kezdeményezést márciusban bejelentette a holland nemzeti tévében csak egy bő hetet kellett várni a 15 ezredik előfizetőre.

A történet különlegessége, hogy az újságíró szinte semmit nem mondott el arról, hogy milyen is lesz a lap – leginkább azért, mert még ők sem tudják. Ám ez nyilatkozatai szerint szándékosan történt így. Elejtett információmorzsáiból a következőket lehet megtudni: csak online elérhető lapjukkal valami gyökeresen újra készülnek, mindenképpen ki akarnak szállni a napi hírvadászatból, ehelyett inkább a kontextusok elemzésére koncentrálnak majd (ennyiben emlékeztetnek egy hamarosan Uj Péter vezetésével induló magyar lap eddig ismertetett koncepciójára, bár ez utóbbi mögött magánbefektetők állnak), és ehhez sok ismert holland publicistát, írót, netes szerzőt nyertek meg maguknak, akik nem, vagy nem elsősorban újságírók, hanem egyéb elemző, illetve kreatív tevékenységük folytán lettek népszerűek. A politikai ideológiáktól a lehető legtávolabb akarnak maradni, de újságírói eszményeik vannak, a minőséget a bevétel elé szeretnék helyezni. Ahogy angol nyelvű tájékoztatójukban kissé enigmatikusan megfogalmazták: „Az olvasóktól a résztvevőkig. Nem hirdetők, hanem partnerek. Nem célcsoportok, hanem rokonlelkek.”

Joris Luyendijk, az alakuló lap szaktanácsadója úgy fogalmazott egy interjúban, hogy a De Correspondentnek megvan az esélye arra, hogy kiszakadjon a hagyományos újságírás béklyóiból, ahol egy történetnek csak egyetlen változatát hozzák létre, külön kezelik a sztorikat, nyomon követés nélkül, és nem igazán van arra lehetőség, hogy a történetek egymásra épüljenek.

A reklámmentes lap fenntarthatóságáról, tervezett üzleti modelljéről is csak keveset tudni. Wijnberg annyit mondott el, hogy elsőrendű szempont, hogy minőségi tartalmat adjanak az embereknek a pénzükért, ez, az előfizetés lesz az egyik láb, amin meg fognak állni. A másik a partnerekkel kialakított új stratégia, mely – ahogy idéztem – már nem hirdetőket keres, hanem tartalomszolgáltatókat, alapítványi támogatásokat, technológiai felajánlásokat. De, teszi hozzá Wijnberg, az együttműködési feltételek teljesen nyilvánosak lesznek, és semmiképp nem sérthetik a lap függetlenségét.

Azóta történt

Előzmények