Ez lesz a minta? Kész az amerikai dróntörvény

A szabályozás lazít, de még mindig igen szigorú. Ráadásul még nem kaptunk választ arra, hogy mi lesz a nagyvállalatok terveivel.

Hosszú ideje tartó várakozásnak vetett véget az amerikai légi felügyelet (Federal Aviation Administration – FAA), amikor – korábbi ígéretüket betartva – nyilvánosságra hozták azt rendelkezéscsomagot, mely a kereskedelmi célú drónok felhasználását részlegesen szabályozza. Ez természetesen az Egyesült Államok belügye, ám mivel itt a legfejlettebb a dróntechnológia, itt vár a legtöbb vállalkozás arra, hogy miképp alkalmazhatják a napi gyakorlatban ezeket az eszközöket, érdemes arra figyelni, hogy ők milyen kereteket adnak ennek a tevékenységnek.

A „Part 107” nevű csomag legnagyobb újdonsága, hogy a kereskedelmi célú drónröptetéshez a korábbiakhoz képest nem követelnek meg „pilótajogosítványt”, hanem átalakították a minősítési rendszert, vagyis a drónok kezelését kivonták a hagyományos, repülő eszközökre vonatkozó szabályozás alól. Ennek lényege, hogy egy speciális eljárást léptetnek életbe, amelyben a legalább 16 éves jelentkezőnek egy teszten kell bizonyítania, hogy képes a drónok irányítására. Ez jelentős könnyítés, mivel az új eljárásban sokkal olcsóbban, gyorsabban és egyszerűbben lehet engedélyt szerezni drónok kereskedelmi (oktatási, kutatási, mezőgazdasági stb.) üzemeltetésére.

Nem szabad a vásár

Ám ez csak a főszabály, a követelmények egyébként maradtak elég szigorúak. Pl. az Amazon nagyszabású tervei a drónos házhoz szállítással kapcsolatban az új szabályok alapján nem lehetségesek – illetve csak illegálisan. Ugyanis a szabályok szerint a röptetőnek mindig látnia kell a drónt, valamint egyszerre csak egy akciót futtathat, egyetlen drónnal. Vagyis olyat nem lehet, hogy az operátor csak digitálisan követi az eszközt, ahogy az sem, hogy egyszerre több eszközt irányítson vagy ellenőrizzen.

Ezek szerint az új szabályozás az egyedi drónkezelést egyszerűbbé teszi, viszont – egyelőre – nem ad lehetőséget a távvezérelt drónflották működésére.

És további korlátozások is érvényben maradnak. A kereskedelmi célú drónok csak nappal repülhetnek, 120 méternél magasabbra nem mehetnek, összsúlyuk nem haladhatja meg a 25 kilogrammot, és nem gyorsulhatnak 160 km/óra fölé. A ritkán lakott területek fölötti repüléshez nem kell engedély, ám ha sűrűn lakott területen, illetve a légi forgalom által használt légtérben repülnek, akkor csak hatósági egyeztetés, engedély után, a légi irányítók tudtával és követésével tehetik ezt meg.

Az FAA ugyanakkor közölte, hogy ez csak az első lépés, az alapkoncepció kialakítása után tervezik a szabályozás folyamatos javítását és bővítését. A szabályozásból érezhető, hogy ez még csak előkészület, a felhasználás csak igen kis területét szabályozza, vagyis az ugrásra kész nagyvállalatoknak – mint pl. az Amazon – még várniuk kell.

Azóta történt

Előzmények