E-kereskedelem: további növekedés várható

A járvány enyhülése és a megszokott nyári lassulás sem fékezi le a bővülést – mondja a szakértő.

A belföldi online kiskereskedelem 45 százalékos rekordbővülést követően 909 milliárd forintos forgalmat bonyolított 2020-ban, ezzel két-három évet is előre lépve.

A soha nem látott növekedés után további emelkedésre számít Nótin Szabolcs online marketingszakértő, a Retargeting.biz vezetője: elmondása szerint a nyári „csendesebb időszak” után az év végére akár 15%-kal is tovább nőhet az e-kereskedelem.

A nyári időszakban kevesebbet vásárolnak online az emberek, a Gigaom szerint az online boltok bruttó árbevétele akár 30%-kal is kevesebb lehet a legjobb hónaphoz, decemberhez képest.

Ennek oka, hogy a vásárlók kevesebb időt töltenek az online térben a hőség, a szórakozás és az utazások miatt. Nótin Szabolcs hozzátette: „a legtöbb webshop számára a július és az augusztus a leggyengébb hónapok között van, valamint az átlagos kosárérték, tehát a rendelések értéke augusztusban a legrosszabb, 5-10%-kal alacsonyabb az éves átlagnál.”

A webshopok ebben a csendes időszakban mindent megtesznek azért, hogy megvédjék piaci helyzetüket és bevételeiket, amit nemcsak a kevesebb vásárló, de a partnerek szabadságokkal és hőséggel járó lassabb üzleti döntéshozása és reakcióideje is megnehezít. Az e-kereskedők sokszor nyári termékeket vezetnek be ilyenkor: a játékboltok vízi játékokat, a kozmetikai szerekkel foglalkozó cégek napvédőket és szúnyogok elleni szereket, a divatipari szereplők pedig strandruhákat reklámoznak és igyekeznek ezekkel pótolni a bevételkiesést.

A nyári lassulás egyébként jól megszokott jelenség az iparágban, de fontos minden e-kereskedőnek szezonális stratégiát készíteni erre az időszakra Nótin Szabolcs szerint.

A szakember elmondta, hogy 2021-ben további 10-15%-os növekedés várható: „a tavalyi válsághelyzet megerősítette az e-kereskedelemben bízók számát és sok ember eszmélt rá, hogy az online vásárlás mennyire kényelmes és egyszerű”. Az előrejelzést alátámaszthatja a GKI kutatása is, melyben 2021-re a fogyasztás 3% körüli bővülésével számolnak (a 2020-ban tapasztalt 2,5%-os csökkenéshez képest), a kiskereskedelmi forgalomban 2-3%-os növekedésre számítanak, valamint az online kereskedelem 2020-as rekordszintű bővülése után továbbra is növekedést – persze jóval enyhébbet – jósolnak.

A Retargeting.Biz vezetője szerint a következő években ugyan lassulni fog a növekedés, de a rendelések gyakorisága és értéke tovább fogja hajtani a piacot. Hozzátette: ahogy növekedik az e-commerce piaci részesedése a kiskereskedelmi forgalmon belül, úgy próbál majd egyre több cég is betörni ebbe a szektorba, ezért két-három év múlva már sokkal nehezebb és költségesebb lesz gyors sikereket elérni, mint napjainkban.

Azóta történt

Előzmények