Eldőlt: 2018-tól lesz kötelező a vészhívó az autókban

Az Európai Parlament tegnap megszavazta azt az előterjesztést, mely szerint 2018. április elsejétől csak olyan új autó, illetve kisteherautó hozható forgalomba, mely el van látva egy automatikus segélyhívó rendszerrel, amely baleset bekövetkeztekor tárcsázza az egységes európai segélyhívó számot, a 112-t.

2005 óta az IT café is rendszeresen beszámolt erről a kezdeményezésről, az eCall nevű technológia bevezetéséről, illetve kiterjesztésének szándékáról. Az ötlet felmerülése után végül is tíz év telt el a kötelezővé tételig, és – különösen az utóbbi egy-két évben, mióta megfogalmazták az első törvényjavaslatot – többször is módosultak a tervezett feltételek: korábban a 2015-ös gyártási dátum volt a cél. Az  érintett országokban 2017 végére kell megteremteni a szükséges technikai feltételeket.

eCall

Az eCall nem egyszerűen csak egy automata tárcsázó: a baleset érzékelése után értesíti a legközelebbi központot, és megad néhány alapinformációt is, így a baleset idejét, helyét, illetve az utasok számát is. Tartozik hozzá egy eCall nyomógomb is, amit az autós akkor használhat, ha tanúja egy balesetnek.

A döntést üdvözölték az autóipar képviselői is, ami nem meglepő, hiszen ők kezdeményezték még 2004-ben egy ilyen rendszer kialakítását. (Az előzetes kalkulációk alapján egyébként az eCall beépítése autónként nagyjából 100 eurónyi többletköltséget jelent.)

Természetesen felmerültek adatvédelmi aggodalmak is, ám az érintettek mindenkit megnyugtatnak, hogy a rendszer által rögzített adatokat csak a hatóságok kapják meg, harmadik félnek a tulajdonos beleegyezése nélkül nem adják ki.

Az eCall bevezetésétől a halállal végződő balesetek számának legalább tíz százalékos csökkenését várják, ami a tavalyi adatok alapján azt jelenti, hogy az EU-ban évente 2500-3000 ember életét tudják majd megmenteni a gyorsabb reagálásnak köszönhetően.

Az Európai Bizottság úgy határozott, hogy három évi működés után, 2021-ben a tapasztalatok alapján megvizsgálják, hogy a rendszert előírják-e a nagyobb járművek, a buszok és teherautók számára is.

Azóta történt

Előzmények