Elérte a digitális boom Japánt

A digitális cikkeket előállító vezető japán elektronikai cégek kitűnő negyedéves profitokról számoltak be, miután e termékek kereslete egyúttal fellendítette chipgyártó részlegeik eredményeit is. A videojáték-gyártás viszont nem tudja a várt növekedést hozni.

A vezető japán elektronikai konglomerátumok közül a Fujitsu Ltd. és a NEC Corp. nettó eredménye az egy évvel korábbi veszteségből egyaránt nyereségbe fordult üzleti évük decemberrel zárult harmadik negyedében, miután óriási volt a kereslet a fényképezőgépes mobilok, DVD-k és síkképernyős tévék iránt.

A NEC, a legnagyobb japán távközlésieszköz-gyártó és harmadik legnagyobb japán elektronikai csoport, leginkább külföldön tudta növelni mobileladásait, mert 6 millió 3G-telefonra kapott megrendelést. Félvezetőgyártó részlege alig tudta kielégíteni a fogyasztási elektronikai cikkekbe épített chipek iránti óriási igényt. A csoport közel tizedével, 1170 milliárd jenre növekvő árbevétel mellett az egy évvel korábbi 4,56 milliárd jen nettó veszteség után 11,17 milliárd jen (105 millió dollár) nettó profitot produkált.

NEC-adatok:

 (milliárd jen)

 

 

 

2002. IV–XII.

2003. IV–XII.

Árbevétel

3242

3449

Üzemi eredmény

49,99

91,60

Adózás előtti eredmény

22,56

114,95

Adózott eredmény

–3,53

26,66

EPS (jen)

–2,13

15,89

Forrás: Dow Jones

Hasonló a tendencia a Fujitsunál is, hiszen a vezető japán számítógépgyártó a digitális berendezések iránt egyre növekvő igényből, valamint az ezekbe épített chipek keresletének felfutásából egyaránt szépen profitált, 5 százalékkal, 1070 milliárd jenre (1 dollár=106 jen) növekvő árbevétel mellett 7,65 milliárd jen nettó profitot ért el, szemben az egy évvel korábbi 24,9 milliárd jen nettó veszteséggel.

A Canon a tavalyi naptári évben 45 százalékkal, 275,7 milliárd jenre emelkedő nettó nyereséget ért el. A digitális kamerák piacának egyötödét uraló - így a Sonyval fej fej mellett haladó - csoport az idén az árbevétel 4 százalékos, 3330 milliárd jenre való növekedését és 286 milliárd jen nettó profitot vár.

A Toshiba csak azért nem tudott nettó nyereséget produkálni, mert egyik részlege eladása miatt megnövekedett adófizetési kötelezettsége, s így 9,25 milliárd jen nettó veszteséget szenvedett el. A világ negyedik legnagyobb chipgyártója, a második legnagyobb japán elektronikai konglomerátum főleg a digitális eszközökben nélkülözhetetlen NAND gyorsmemóriák kereslete felfutásának köszönhetően 2,43 milliárdról 14,03 milliárd jenre növelte üzemi eredményét. A gyengén teljesítő PC-gyártástól a korábbinál ötödével nagyobb veszteségre, a chipgyártástól viszont ötödével nagyobb profitra számítanak a teljes üzleti évben.

Nincs szerencséjük videojáték-konzolt gyártó japán cégeknek: szerdán a Sony tette közzé, hogy a PlayStation 2 eladásai 15 százalékkal csökkentek a negyedik negyedévben, tegnap pedig a Nintendo 10 százalékkal lefelé módosította éves profitcélkitűzését. Ezt az erős jen mellett azzal indokolta, hogy a karácsonyi szezonban gyenge volt a kereslet a GameCube konzol és a Game Boy Advance kézi játékgép iránt. A társaság 100 dollár alatt adta a GameCube-ot az Egyesült Államokban, a Microsoft és a Sony 40 százalékkal drágább Xbox és PS2 konzoljai mégis kelendőbbnek bizonyultak.

Azóta történt

Előzmények