Elindult a Google Helpouts

Elindult a Helpouts, a Google élő videóchatre épülő közösségi portálja, melynek segítségével a jövőben bárki nyújthat segítséget, adhat tanácsot vagy oktathat akár az otthonából is, a díjat pedig saját maga szabhatja meg. A portálon augusztus vége óta lehetett szolgáltatói meghívót kérni, hétfő este óta pedig be is jelentkezhetünk az egyes, már regisztrált „szolgáltatókhoz”.

A Helpouts lényegében egy platformot, közösségi piacteret biztosít, csak nem fizikai áruk, hanem egyének által, távolról, egy élő videóchat kapcsolaton keresztül értékesíthető szolgáltatásai számára. Bár a Youtube szintén a Google tulajdona, ott pedig szinte végtelen számú oktatóvideót találhatunk bármilyen témában, előfordul, hogy személyes és élő segítségre lenne szükségünk, mert bővebb magyarázatra vágyunk, vagy csak egyszerűen jobban bízunk a személyre szabott tanácsokban, oktatásban. A távoktatás, tanácsadás, segítségnyújtás rengeteget profitálhat az elmúlt évek technológiai fejlődéséből, a széles sávú internetelérés és a Helpoutshoz hasonló közösségi szolgáltatási portálok teljesen új alapokra helyezhetik ezt a területet.

A Helpouts használatához szükség van egy Google+ fiókra, Googe Walletra (pénztárcára), egy webkamerára, mikrofonra, és olyan számítógépre vagy mobil eszközre, ami megfelel az itt felsorolt követelményeknek (Androidra van natív alkalmazás is). Ha csak igénybe szeretnénk venni valamelyik, a portálon listázott szolgáltatást, nincs más dolgunk, mint a számos kategóriában (művészet és zene, számítógépek és elektronikai eszközök, oktatás és karrier, szépség és divat, fitnessz és táplálkozás, egészség, otthon és kertészkedés) megtalálni a nekünk szimpatikus tanácsadót/oktatót, és az adatlapján lefoglalni egyet a felkínált szabad időpontok közül. Az adatlapon olvashatunk egy rövid bemutatkozást, amiben általában a megszerzett képesítéseikről és tapasztalataikról van szó, megnézhetjük az eddig leadott értékeléseket, vagy küldhetünk privát üzenetet.


[+]

A fizetésről és díjszabásról a következőket érdemes tudni. A szolgáltatások lehetnek ingyenesek, percdíjasak, vagy alkalmankénti elszámolásúak, és mint fentebb említettük, a fizetési tranzakciók lebonyolításához mindkét félnek rendelkeznie kell egy Google tárcával. Az árak elég széles skálán mozognak, ugyanúgy találunk néhány dollárért igénybe vehető Helpoutot, mint 300-500 dollárost (ezek jellemzően olyan tanácsadások vagy oktatások, amiket később munka során lehet hasznosítani, így ideális esetben visszahozzák a pénzüket). A fizetési folyamat több lépésből áll, ha időpontot akarunk foglalni egy fizetős tanácsadásra. Már a foglaláskor felugrik egy ablak, melyen jóvá kell hagynunk a fizetéshez kapcsolódó beállításokat, és csak ezután tudjuk megvenni (Buy now) a szolgáltatást. Ezzel gyakorlatilag vállaljuk, hogy fizetni fogunk, de a tranzakció csak a beszélgetés lezárása után történik meg.

A Google fixen 20 százalék jutalékot von le az összegből, tehát például egy 20 dolláros „szeánsz” után 16 dollár üti a szolgáltató markát, és 4 dollár a Google-ét. Az okostelefonos és tabletes alkalmazásboltok milliárdos üzletté nőtték ki magukat hasonló üzleti modell mellett, és siker esetén valószínűleg a Helpouts is szép összeget hozhat a Google konyhájára. Egyes eladók lemondási díjat is felszámolhatnak, amennyiben a vásárló kevesebb mint 24 órával az előre lefoglalt időpont előtt jelzi a visszalépését, vagy egyszerűen csak nem jelenik meg a megbeszélt időpontban. A fix díjas szolgáltatások esetében a lemondási díj az ár 50 százaléka, a percdíjasoknál pedig 5 percnyi tétel. Szintén a Helpouts anyagi részéhez tartozik, hogy a Google az elégedettség magasan tartása érdekében 100 százalékos pénzvisszafizetési garanciát kínál mindkét oldal számára, ez azonban csak akkor lehetséges, ha a Helpouts beállításaink között hozzájárulunk ahhoz, hogy minőségbiztosítási okokból a Google rögzítse a teljes beszélgetést.


[+]

A Helpouts koncepciója első látásra jónak tűnik, a felhasználói felület is egyszerű és gyorsan átlátható, és a megjegyzendő szabályokból sincs túl sok. A nagy kérdés az, hogy képes lesz-e bevonzani azt a kritikus tömeget, ami elég ahhoz, hogy szükség esetén várakozás nélkül lehessen segítséghez jutni a Helpoutson keresztül. Hosszú távon jobbnak kell bizonyulnia, mint az eddig használt megoldásoknak: egy gyors kérdés valamelyik általunk használt közösségi oldalon a barátokhoz és ismerősökhöz, a tengernyi Youtube-videó, vagy akár egy egyszerű telefonhívás is gyorsabban és olcsóbban megoldhatja az éppen aktuális problémánkat, mint a Helpouts. A nagy lehetőség a távoktatás megreformálásában lehet, egy olyan platform megteremtésében, ahova az emberek nem az ad hoc problémák, hanem a folyamatos tanulás miatt járnak, mert ez mindkét fél részéről elkötelezettséget, felkészültséget igényel, ami végső soron fenntarthatósághoz vezet. A portálon elérhető tartalmat is folyamatosan szűrni kell, és bár a felhasználói feltételekben felsorolják, hogy mi nem kerülhet a Helpoutsra, az emberi kreativitás határtalan, főleg, ha egy egyszerű és hatékony platformot használhat ötletei megvalósítására.


[+]

A rendelkezésre álló technikán, elsősorban az internetkapcsolat sebességén és a kamera minőségén is sok múlik, és főleg szolgáltatói oldalon érdemes gondoskodni a megfelelő körülmények megteremtéséről. Az otthoni webkamerák jelentős része gyatra képet produkál, normális világítás sem árt, és a széles sávú előfizetések többsége még mindig inkább letöltési, mint feltöltési sebességben jeleskedik.

Google nagy fába vágta a fejszéjét, a Helpouts rengeteg lehetőséget rejt magában (gondoljunk csak például mozgássérültekre, kismamákra, akik előtt új távlatokat nyithat egy ilyen rendszer), de minden bizonnyal nagyon sok munka lesz vele, és a siker egyáltalán nem garantált.

Azóta történt

Előzmények