Az EU kiderítette: titkolják az influenszerek, hogy valójában reklámoznak

Az EU tanulmányában vizsgált influenszerek 97 százaléka reklámtartalmakat tett közzé, de csak 20 százalékuk jelezte ezt a követőinek.

Eddig sem volt titok, hogy az influenszerek alapvetően a cégeknek, márkáknak akarnak kedvezni, és sokszor a hitelesnek tűnő terméktesztjük is csak egy bújtatott, nagy reklám. Az EU ugyan előírja, hogy a közzétett tartalmaiknál jelezni kell, ha valami igazából reklám – az EU tanulmánya szerint ötből négy influenszer ezt mégsem teszi meg.

A tanulmányban 576 influenszert vizsgáltak az Instagramon, TikTokot, YouTube-on, Facebookon, X-en, Snapchaten és Twitch-en: ezek 97 százaléka fizetett, reklám jellegű tartalmat tett közzé, de ezt csak 20 százalék jelezte az EB szerint. A tanulmánnyal arra akartak rájönni, eleget tesznek-e a törvényi előírásoknak az influenszerek.

Az EB szerint épp ezért fontos modernizálni és szigorítani a törvényeket, mert a problémás marketinggyakorlatok miatt biztosítani kell a fogyasztók számára a tisztességes digitális, online környezetet.

Neveket nem közöltek, de 358 influenszer ellen vizsgálatot indítottak, őket a nemzeti hatóságok keresik majd fel és tesznek szükséges lépéseket. A legtöbb ilyen jellegű bejegyzés divat, életstílus, szépségipar, ételek, utazás és fitnesz témákban jellemző. 119 influenszernél úgy találták, egészségtelen vagy veszélyes tevékenységeket is reklámoz, legyen az étel, alkohol, gyógyszer, szerencsejáték vagy pénzügyi szolgáltatás, kriptopénz.

Azóta történt

Előzmények