Úgynevezett akkumulátor-útlevél fejlesztésébe kezd egy német konzorcium, amelybe autógyártók és akkumulátorgyártók, köztük a BMW, az Umicore vagy a BASF tartoznak.
Az útlevél célja, hogy követhető legyen az Európában használt akkumulátorok összetétele és karbonlábnyoma, állítja a német gazdasági minisztérium.
A konzorcium eddig 8,2 millió euró kormányzati támogatást kapott a közös szabványok és osztályozások kidolgozására, az adatok begyűjtésére is nyilvánosságra hozására. Ez hamarosan kötelező lehet az EU-s törvények miatt.
Az Európai Bizottság még idén megvitat egy tervezetet, amely szerint az Európában eladott, elektromos autókhoz, könnyű járművekhez és ipari megoldásokhoz szánt akkumulátorok karbonlábnyoma 2024-től követhető kell legyen, 2027-től meg kell feleljenek az emissziós korlátoknak.
2027-től nyilvánosságra kell hozni az újrahasznosított nyersanyagok listáját, majd 2030-tól meghatározott minimum arányban kötelező újrahasznosított nikkelt, lítiumot, kobaltot használni.
Ezen szabványoknak Európában elsőként felelne meg egy digitális termék létrehozásával a német projekt, a német minisztérium szerint. Az akkumulátorokba QR-kód kerülhetne, amely egy online adatbázisba irányítaná az embereket, hogy az energiaforrás jellemzőit ellenőrizhessék. Mindez elvileg az újrahasznosítást is könnyebbé teheti, és csökkentené a függőséget a külföldi beszállítóktól.