Nyomás alatt a Facebook az orosz hirdetések miatt

A vállalat közleménye, illetve a kongresszusi együttműködés mindeddig példa nélkül álló történés. A Google és a Twitter sem maradnak ki.

A 2016-os választási kampány idején körülbelül tízmillió amerikai láthatta a közösségi oldalon azokat a hirdetéseket, melyeket orosz, illetve Oroszországgal kapcsolatba hozható hirdetők jelentettek meg – írta meg tegnap a vállalat hivatalos blogjában Elliot Schrage, a Facebook felhasználási feltételekért és a kommunikációért felelős vezetője.

A hosszú és részletes közlemény előzménye, hogy az Egyesült Államokban gőzerővel folynak olyan vizsgálatok, melyek azt próbálják meg tisztázni, hogy a közösségi szolgáltatásokat biztosító nagy IT-vállalatok mennyire és hogyan adtak teret a választási kampány során az Oroszországból érkező – és a feltételezések szerint az eredmény befolyásolását célul kitűző – propagandának. Ennek egyik ága, hogy a Facebookot, a Google-t és a Twittert is meghallgatásra szólították, és a Facebook tegnap adta át a kongresszusnak annak a mintegy háromezer hirdetésnek a másolatát, melyek az adott időszakban futottak, és valószínűsíthetően orosz eredetűek.

A beszámoló szerint a hirdetések 44 százalékát jelenítették meg választás előtt, 56 százalékukat csak utána, 25 százalékukat pedig soha senki nem látta. E reklámok többsége ideológiai töltetű – írja Schrage –, olyan nagy vitákat kiváltó területeket érintenek, mint az LGBT-ügyek, faji kérdések, a bevándorlás, a fegyverviselés szabályozása stb.

A Facebook egy hónapja jelentette be, hogy mintegy 500 olyan fiókot tártak fel, melyeket a felhasználási feltételek megszegésével hoztak létre, és ezeken keresztül nagyjából 100 ezer dollár értékben vásároltak hirdetési felületeket, hogy a fenti témákról szóló közlendőjüket terjesszék. Ezeket a hirdetéseket a vállalat megküldte a hatóságoknak, hogy azok megvizsgálhassák őket.

A reklámok egy részét orosz fizetőeszközzel fizették ki, de Schrage szerint ez önmagában még nem elegendő a gyanús tevékenységek azonosítására, mivel az orosz felhasználók is igénybe veszik ezt a lehetőséget, és túlnyomó részük semmilyen kérdéses, elítélendő szándékkal nem rendelkezik.

A vállalat vezetője, Mark Zuckerberg korábban nem tulajdonított nagy jelentőséget annak, hogy az oroszok esetleg kihasználták a Facebook felületét politikai tevékenységre, de az utóbbi időben – talán a rá nehezedő nyomás hatására – egyre több lépést tettek a hamis hírek és hirdetések kiszűrésére, például együttműködnek a gyanús fiókok azonosításában a nemzetbiztonsági szolgálatokkal. Azt is bejelentették, hogy fel fognak venni ezer moderátort, hogy azok megvizsgálhassák az oldalra felkerülő hirdetések tartalmát.

Azóta történt

Előzmények