Rájár a rúd a Facebookra

Az Egyesült Államokban újabb eljárást indítottak az internetes nagyvállalat ellen.

Még az is friss hír, hogy a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC) egy vizsgálat után külön megegyezéssel zárta le az eljárást, amelynek folytán a Facebook ötmilliárd dolláros büntetés megfizetését vállalta a Cambridge Analytica adatkezelési botránya miatt – ezt a büntetést egyébként nagyon sokan, pl. jó néhány amerikai képviselői is kirívóan enyhének ítélte az ügy súlyához képest. A büntetés mellet Facebook azt is vállalta, hogy létrehoz egy adatvédelemmel foglalkozó, dedikált igazgatósági testületet, és új minősítési rendszert is kidolgoz. Azt is sokan furcsállták, hogy a megegyezés értelmében a vállalatnak nem kell hivatalosan elismernie a felelősségét.

Ma azonban bejelentették, hogy az igazságügyi minisztérium fogyasztóvédelmi testülete újabb eljárást kezdeményez a Facebook ellen, melyben azzal vádolják a céget, hogy a vállalat megsértette a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC) egy 2012-es rendeletét, amellyel megtiltották nekik, hogy hamis tájékoztatást adjanak a felhasználói adatok védelméről. A viszonylag bonyolult leírás lényege, hogy az akkori vizsgálat megállapította, hogy a Facebook félrevezető tájékoztatást adott arról, hogy hogyan kezelik a felhasználók adatait – pl. hogy harmadik felekkel is megosztják –, ezért kötelezték őket, hogy ezekről részletes és világos tájékoztatást adjanak, ám a cég ennek nem tett eleget, csak átmenetileg alkalmaztak pár hónapig egy megoldást.

Az amerikai adminisztráció egyébként nemcsak a Facebookot támadja, hanem általánosságban az egész technológiai szektort, főként az internetes nagyvállalatokat – az is mai hír, hogy a pénzügyminiszter szerint az Amazon tönkretette a kiskereskedelmet, ezért trösztellenes vizsgálatot fontolgatnak ellenük.

Azóta történt

Előzmények