A Facebook óriási hibát vétett

Nem azzal, hogy szerkesztői kezébe adta a döntést, hogy milyen híreket ajánljanak, hanem azzal, hogy erről hazudtak.

Nem kétséges, hogy a The Guardian hatalmas bombát robbantott cikkével, melyben egy megszerzett belsős dokumentumra hivatkozva azt írják, hogy a közösségi oldal a felhasználók hírfolyamában a jobb oldalon megjelenő hírajánlókat nem egyszerűen algoritmus, hanem szerkesztői döntések alapján küldi ki.

Ahogy korábban az IT café is beszámolt róla, a választásokra készülő Egyesült Államokban szinte órák alatt nőtt viharos erejűvé az a botrány, melyet a Gizmodo cikke indított el, és amelyben korábbi Facebook-alkalmazottak beszámolóira alapozva azt állították, hogy a közösségi oldalon a felhasználók kezdőoldalán megjelenő ajánlót manipulálták, mégpedig úgy, hogy a republikánusokról szóló hírek kevesebb teret kapjanak.

Az ajánlóért felelős vezető mindezt tagadta, és közölte, hogy egy, a trendeket – vagyis az olvasottságot – figyelő algoritmus alapján kerülnek ki az ajánlók, a szerkesztők csak azt nézik meg, hogy valós hírekről van-e szó.

Vannak listák

A Guardian által megszerzett dokumentumokból viszont az derül ki, hogy a szerkesztőknek van mérlegelési joguk, sőt, egyes médiumokat előnyben is részesíthetnek.

Ahogy a cikk is rámutat, önmagában ezzel semmi baj nincs – már ha valamilyen szempontból sajtóterméknek is minősítjük a Facebookot. Minden médiumnak megvan az ideológiai irányultsága, nagyon helyesen. A sajtószabadságot nem a gyakran félreértett „objektivitás”, „semlegesség” biztosítja, hiszen ez lehetetlen, ráadásul értelmetlen is lenne, hanem az, hogy a médiapiacon minden vélemény megjelenhessen, korlátozás nélkül, és ezekhez a felhasználók, olvasók ugyancsak korlátozás nélkül hozzáférhessenek, a döntés az ő joguk.

Nem ez a baj. A baj az, hogy a Facebook, amelyik valóban erősen véleményformáló lehet az amerikai választási kampányban, hazudott arról, hogy az ajánlójában – ami egyfajta médiának tekinthető – tudatos döntések alapján kerülnek ki hírek.

Nem az a baj, hogy Mark Zuckerberg utálja Donald Trumpot – sokan vannak így, ez egy vélemény, mások meg szeretik. Hanem az, hogy a vállalat nem vállalta fel, hogy a saját elveiknek megfelelően válogatnak a hírforrásokból. Ehhez megvan a joguk, nincs ezzel semmi gond. De akkor ezt ismerjék is el.

Azóta történt

Előzmények