Az oroszok megálljt parancsoltak a Google-nak

Az orosz versenyfelügyeleti szervek a múlt héten megakadályozták, hogy a Google által birtokolt vállalkozás, a Kokuna Holdings tulajdonába kerüljön a ZAO Begun nevű cég, melynek felvásárlásáról az amerikai vállalat még júliusban állapodott meg annak tulajdonosával, a Rambler Mediával.

A ZAO Begun keresőt is üzemeltet, de értékét valójában az adja, hogy az ország második legnagyobb online kontextuális hirdetési rendszerét működteti (19,5 százalékos piaci részesedés, 40 ezer hirdető körülbelül 140 ezer weboldalon, 2007-ben 43 millió dolláros bevétel), s a hírek szerint a Google 140 millió dollárt fizetne értük.

Az akvizíciót a Szövetségi Monopóliumellenes Szolgálat (FASZ) állította le (e szervezet egyébként Vlagyimir Putyin miniszterelnök egyik fő eszköze az orosz gazdaság befolyásolásának folyamatában), arra hivatkozva, hogy a Google nem adott számukra elegendő információt, így lehetséges, hogy a felvásárlás hátrányosan befolyásolná az online reklámpiacon a versenyt.

Helyi elemzők felvetik annak a lehetőségét is, hogy a döntés mögött a piacvezető Yandex (45%, 2007-ben 135 millió dolláros bevétel) kereső- és online hirdetési cég lobbitevékenysége állhat, bár ezeket a találgatásokat a Yandex vezetői alaptalannak ítélték.

Az amerikaiak helyi képviselője csalódottságának adott hangot, de kijelentette, hogy érdemben csak akkor reagálnak, ha áttanulmányozták a FASZ döntését.

Ez a felvásárlás a Google kelet felé terjeszkedésének lenne egy igen fontos lépése, mivel a nyugati világban és a fejlődő piacokon a cég gyakorlatilag egyeduralkodó, ám Oroszországban (itt 10 százalékos a részesedésük), illetve a hatalmas ázsiai piacokon a helyi kereső- és online hirdetési cégek komoly versenytársak.

Azóta történt

Előzmények