Google: nem trükközünk a reklámokkal

A Google tegnap egy részletes tanulmányban cáfolta azokat vádakat, melyek szerint reklámbevételei egy része csalásból származik. Független szakértők és kutatók azt állítják ugyanis, hogy – mivel a Google és partnerei oldalain megjelenő reklámok után a hirdetők kattintásonként fizetnek – az utóbbi időben megszaporodott a nem valós látogatóktól származó klikkelések mennyisége, s feltételezik, hogy bizonyos „kattintó robotok” szaporítják a cég reklámbevételeit.

Az Outsell Inc. által júniusban közzétett jelentés szerint a hirdetők 27 százaléka mérsékelte online reklámköltését, mert tart az ilyen jellegű csalástól. A jelentésben megfogalmazott becslés szerint a Google, a Microsoft és a Yahoo! pay-per-click bevételeiből 1,3 milliárd dollár folyt be ilyen trükkökből, s a kattintások 14,6 százaléka hamis látogatást jelez.

A Google tanulmánya a nem valós kattintások problémájának létezését elismeri ugyan, de az ő szerepüket illető megjegyzéseket túlzottnak tartja, s felhívja a szakértők figyelmét arra, hogy a kellően meg nem alapozott eredményeik elriaszthatják a hirdetőket. A jelentés készítőinek vizsgálati módszertanát és a levont következtetéseket egyaránt megkérdőjelezik, s bemutatják, hogy a szakértők képtelenek voltak elkülöníteni a hamis kattintásokat a weboldal frissítésétől, és hogy gyakran egy kattintást többnek számoltak. „Láttuk a jelentéseket és a hirdetők által felkért szakértők adatait, de az egésznek nincsen semmi értelme. A tanulmányunkban részletesen bemutatjuk a hibákat és az ellentmondásokat, hiszen segíteni akarunk a tanácsadó cégeknek” – nyilatkozta Shuman Ghosemajumder, a Google biztonságért felelős termékmenedzsere.

A vezető megjegyezte még, hogy a Google már tett lépéseket annak érdekében, hogy kifejlesszenek egy szabványos rendszert, mely segítene meghatározni, beazonosítani és megszámlálni a hamis kattintásokat. A három említett óriáscég és az Ask.com az elmúlt héten bejelentették, hogy az Interaktív Hirdetők Tanácsának (IAB) segítségével a jövő év folyamán kívánják ezt a munkát elvégezni. A Google egyébként már ma is méri a nem valós kattintásokat, és ezekről a hirdetőket is tájékoztatja, ám az információkat – mivel a csalóknak nem kívánnak tippeket adni – nem hozzák nyilvánosságra.

A jelentés készítői elégedetlenek a Google válaszával, továbbra is fenntartják állításaikat, s azt szeretnék, ha az iparág szereplői egy független auditrendszert használnának, hiszen ez a modell a hagyományos média világában a hallgatottság/nézettség mérésére már bizonyítottan bevált.

Azóta történt

Előzmények