Indul a magyar YouTube

YouTube-logóA Google március 1-jén elindítja videómegosztó oldalának magyar domén alatt futó változatát – jelentette be ma a vállalat Budapesten. Arról, hogy a cég a lokalizált kiadás bevezetésére készül hazánkban, november végén az IT café számolt be elsőként.

A holnaptól élő youtube.hu címen több hazai tartalommal találkozhatnak majd a látogatók, többek között az MTVA és a TV2 saját gyártású műsorai archívumának egy része hivatalosan is megjelenik a magyar felhasználókra szabott szájton. A Google további tartalomszolgáltatókkal és szervezetekkel, a Sziget Kulturális Szervezőirodával, a Jégkorong Szövetséggel, az 1g Records, a CLS Records és a Tom Tom Records kiadókkal, valamint a WMMD hazai digitális zenei tartalomaggregátorral is megállapodott arról, hogy az indulásra saját csatornát indítanak az oldalon.

Azt, hogy mit töltenek fel a csatornájukra, természetesen a tartalom-előállítók maguk döntik el. A TV2 például a YouTube TV-n azokból a tartalmakból válogat, melyek a saját weboldalán is elérhetők, tehát kevesebb anyagot visznek a videómegosztóra, mint ami náluk elérhető. „A célunk az, hogy egyedi tartalmaink, melyek eddig jogszerűtlenül kerültek fel a YouTube-ra, a jövőben saját szerkesztésünkben jelenhessenek meg” – mondták. A zenei kiadóktól az várható, hogy az általuk képviselt zenészek videoklipjeit, koncertfelvételeit fogják publikálni.

Jogosították

A YouTube felülete már bő másfél éve beszél magyar nyelven, így a látogatók számára egyedül a hazai tartalomkínálat bővülése lesz a látható újdonság – a háttérben azonban más is változik. Az oldal az Artisjus és a Google megállapodása révén jogosítottá válik, azaz a közös jogkezelő és azon keresztül közvetetten a jogtulajdonos részesedik majd a videók mellett, felett megjelenő reklámok bevételeiből, akár akkor is, ha azok nem hivatalos forrásból kerültek fel az oldalra. Értelemszerűen az egyesület által képviselt dal- és zeneszerzők akkor jutnak bevételhez, ha a videókhoz hirdetések társulnak.

A videómegosztó hamarosan nálunk is elérhető partnerprogramjába regisztrált zenészek, jogtulajdonosok beállíthatják majd, hogy a szerzeményeiket tartalmazó, mások által feltöltött tartalmakkal mit kezdjen a YouTube. Letilthatják a Google Content ID rendszere által beazonosított felvételeket, de dönthetnek úgy is, hogy nem bántják azokat, és akkor részesedést kapnak az azokhoz társított hirdetések bevételeiből. A vállalat tapasztalatai szerint a jogtulajdonosok többsége ez utóbbi lehetőséget választja azokban az országokban, ahol ez az opció elérhető.

„A YouTube lokalizált változatának indulásával olyan tartalomterjesztési modell jelenik meg Magyarországon, ami egyszerre teszi lehetővé, hogy a zenerajongók könnyen eljussanak az alkotásokhoz, az alkotók pedig megérdemelt díjazásukhoz. Örömmel dolgozunk a YouTube-bal együtt azon, hogy a felhasználási adatok alapján pontosan minden szerzőhöz eljussanak az őt megillető díjak. Ez nagy lépést jelent a gazdaságilag fenntartható zeneipar kialakulása felé” – mondta dr. Szinger András, az Artisjus főigazgatója.

További újdonság, hogy a magyar hirdetők előtt a YoutTube lokalizálásával megnyílnak a számukra korábban nem elérhető hirdetési lehetőségek, többek között a True View formátum, melynél a látogató dönt arról, hogy megnézi-e a reklámot, és a hirdető csak akkor fizet, ha valóban megjelenik a hirdetés.

Havi 6 órát nézzük

A sajtótájékoztatón Matthew Glotzbach, a YouTube európai vezetője elmondta: az oldal felülete több mint 59 nyelven érhető el, és holnaptól, a magyar kiadással együtt már 40 országban működik lokalizált verzióban. Hazánkban a videómegosztó a harmadik leglátogatottabb oldal, havonta átlagosan 5 óra 45 percet nézik a hazai internetezők. A lap alján a lokalizáció kiválasztható lesz akkor is, ha nem ez jelenik meg alapértelmezettként, így a külföldön élő magyarok számára is elérhetőek lesznek a helyi tartalmak.

A Google az elmúlt két évben számos európai országban – a térképen ezeket jelöli kék szín – jogosította a YouTube-ot a helyi közös jogkelező szervezetekkel tető alá hozott megállapodás révén. Legutóbb, tavaly november közepén a határozott fellépéséről ismert SABAM-mal állapodott meg a vállalat, és indította el a belga lokalizált szolgáltatást a youtube.be címen.

A YouTube magyar doménje esetében a Google viszonylag időben lépett, már 2007-ben, egy évvel a szolgáltatás felvásárlása után megszerezte a youtube.hu címet, mely addig két magánszemély kezében is megfordult. A vállalat korábban a Gmail.hu esetében nem volt ilyen agilis: az a mai napig egy, az egykori G-Portáltól megörökölt G-mail néven levelezőszolgáltatást üzemeltető magyar vállalkozás kezében van.

Azóta történt

Előzmények

  • Magyar döntősök a YouTube űrkutatási versenyén

    A magyar fiataloknak is megvan az esélyük, hogy az általuk kitalált kísérletet ténylegesen végrehajtják a Nemzetközi Űrállomáson.

  • Digitális zene: beindult a biznisz

    Tavaly egyre több országban váltak elérhetővé a legális források. Egészséges növekedést produkált a piac.

  • Iskolatévét indít a YouTube

    A tanórákon felhasználható, egyelőre angol nyelvű anyagok dedikált helyen érhetők el, és nem keverednek másféle tartalmakkal.