GVH kontra eMAG: valami történt

A két fél teljesen másképp kommunikálja a ma publikált határozatot.

Annyi biztos, hogy a webáruház büntetést és kártérítést fizet, de ezt a helyzetet a két érintett nem azonos módon hozta nyilvánosságra.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) közleménye ezzel a címmel jelent ma meg: „A digitális piacon is bekeményít a GVH: 200 millió forint bírság és közel 4 milliárd forint értékű jóvátétel”.

Ugyanerről a határozatról az eMAG Magyarország így ír: „Megállapodott a Gazdasági Versenyhivatallal az eMAG – A hazai e-kereskedelmi piacra nézve előremutató megállapodást kötött az eMAG Magyarország a Gazdasági Versenyhivatallal: a vállalat kifizeti a 2018-as Black Friday kapcsán kirótt bírságot, ezzel párhuzamosan pedig minden vásárlójának 3 ezer forint értékű kupont biztosít, a hazai kis-, és középvállalkozások online értékesítési tevékenységét pedig több, mint 4 milliárd forint értékű programmal segíti.”

Az a GVH közleményéből elég világos, hogy a webáruházat egy ősrégi trükk miatt büntették meg: a versenyhivatal szerint 2014 óta számtalan akcióban használták azt az átverést, hogy az akciók előtt gyorsan felemelték a termékek árait, majd az akció során ezt visszavitték az eredetire, azt mutatva, hogy a vásárlók jelentős kedvezményt kapnak.

Mindkét fél közleményéből világos továbbá, hogy nagy egyezkedés előzte meg a megállapodást, melynek értelmében az eMAG komoly terheket vállalt fel: felhagynak az árazási trükközéssel, kifizetik a 200 milliós bírságot, az elmúlt 12 hónapban náluk vásárlók 3000 forintos kupont kapnak („az eMAG Magyarország [...] bruttó 3 ezer forint értékű kupont bocsát ki minden olyan ügyfele számára, aki az előző 12 hónapban az eMAG.hu-n bármilyen értékben vásárolt akár az eMAG-tól, akár egy Marketplace-partner kereskedőtől. A vásárlók fiókjaiban jóváírásra kerülő kupon 6 hónapig lesz érvényes, és legalább 10 ezer forintos kosárérték elérése esetén lehet majd beváltani”), emellett a vállalat közel hárommilliárd forint értékben indít egy programot, amelynek célja a hazai kkv-k online értékesítésének támogatása („többek között jutalék-csökkentéssel, oktatással, hirdetési felülettel és logisztikai szolgáltatásokkal támogatja majd partnereit”).

Az eMAG gőzerővel ment

„A GVH-val kötött megállapodásunkat ennek tükrében rendkívül előremutatónak tartom, hiszen ennek keretében a magyar vásárlók támogatása mellett a helyi kkv-knak is segíthetünk versenyképesebbé válni, ami kulcsfontosságú, hiszen a külföldi online kereskedelmi óriások előbb-utóbb a régiónkban is komoly versenyhelyzetet teremtenek majd, és nem feltétlenül részesítik majd előnyben a helyi kereskedőket. Örömünkre szolgál, hogy pontot tehettünk egy két és fél éve húzódó jogi procedúra végére, amelynek során a hatóság kezét még jócskán kötötték a hagyományos boltokat fenntartó kereskedők működése alapján kidolgozott jogszabályok. Jelenleg még európai uniós szinten is kidolgozás alatt áll az az árazásra vonatkozó direktíva, amelyet majd a hagyományos boltok mellett hanem a jóval dinamikusabb értékesítési ütemet diktáló e-kereskedelmi cégekre is relevánsan alkalmazni lehet. Az új uniós szabályok 2022-ben várható megjelenése biztosan áttörést hoz majd a szektorban” – mondta el Várkonyi Balázs, az eMAG Magyarország ügyvezetője.

A további vállalásokról: az eMAG egyebek mellett elindítja Open Hungary programját, amelynek keretében a Marketplace-en korlátlan ideig 50 százalékos kedvezmény biztosít az eladások után minden olyan, Magyarországon működő vállalkozásnak, amelyet kis, közepes, vagy nagy gyártási sorozatban, vagy kézművesként nem élelmezésű termékeket állít elő, és éves nettó árbevételük 100 millió forintnál alacsonyabb. E vállalkozások számára az eMAG Marketplace 3 éven keresztül 25 százalék kedvezményt nyújt a logisztikai szolgáltatásokra, továbbá a programban részt vevő, értékesítést végző nonprofit szervezetek jutalékát teljes mértékben elengedi.

Emellett az eMAG Magyarország Marketplace-én jelen lévő kereskedők feltölthetik meglévő ajánlataikat az eMAG román és a bolgár platformjaira, hogy még több potenciális vásárlót érhessenek el. A vállalat három éven keresztül minden hazai partner számára egy-egymillió termékig ingyenesen lefordítja a termékek adatlapjait bolgár és román nyelvekre, illetve ugyanennyi ideig biztosít ingyenes, helyi nyelven működő ügyfélszolgálati szolgáltatást a magyar partnereknek a két piacon. Az eMAG Magyarország a teljes szállítási folyamat megszervezésével, továbbá a Romániába irányuló értékesítések esetén integrált logisztikai szolgáltatás biztosításával segíti a két régiós ország piacára nyitni kívánó kereskedőket.

A hazai kkv-kat támogató program megvalósítása érdekében az eMAG 81 új munkahelyet hoz létre Magyarországon, és elindítja eMAG Fulfilment in Hungary programját, amelynek keretében legalább 3 éven keresztül lehetővé teszi a hazai Marketplace partnerek számára saját magyarországi raktárainak használatát, tárolási szolgáltatással, termékleltározással, megrendelés felvétellel, átvétellel, csomagolással, szállítással, visszaszállítással és ügyfélszolgálattal együtt.

Azóta történt

Előzmények