Hiába a kalózkodás, ömlik a pénz Hollywoodba

Sok tényezőnek köszönhető, hogy az amerikai filmipar bevételi minimum stagnálnak, de főképp a kiváló gazdasági szakembereiknek.

Habár folyamatos a filmstúdiók harca netes filmletöltések ellen (és tavaly még úgy becsülték, hogy 4-5 százalékos visszaeséssel kell számolni 2016 folyamán), bevételeiken ez nem látszik meg: az év elején közölte a ComScore piackutató, hogy Észak-Amerikában tavaly újabb rekordot döntöttek a mozis jegyeladások bevételei, ugyan a 2015-ös 11,1 milliárdhoz képest 2016-ban 11,4 milliárd dollárért vásároltak a nézők jegyeket – igaz ebben szerepe volt annak is, hogy év elején emelkedtek a jegyárak. Mindenesetre kiváló az eredmény, hiszen néhány olyan nagy kedvencnek nem jött ki tavaly folytatása, mint pl. a Bosszúállók.

Az év különösen jól sikerült a Disney számára, az öt legsikeresebb film közül négyet ők készítettek. A top 5 film bevétel szempontjából: Finding Dory (Szenilla nyomában: 486 millió dollár), Rogue One (Zsivány Egyes: 409 millió), Captain America: Civil War (Amerika Kapitány: Polgárháború – 408 millió), The Secret Life of Pets (A kis kedvencek titkos élete: 368 millió), The Jungle Book (A dzsungel könyve: 364 millió).

Globálisan már nem ilyen jó a helyzet: bár a ComScore még dolgozik a jelentés összeállításán, de úgy becsülik, a tavalyi 38,8 milliárd helyett körülbelül 30 milliárdos jegybevétellel lehet számolni, egy másik elemző szerint a világszerte megtermelt profit 57 százaléka a Disney stúdióihoz folyik be. A Disney sikerének titka saját bevallásuk szerint egy magas szintű minőségbiztosítási rendszer működtetése, valamint az igények pontos felmérése, illetve a sok évtizedes tapasztalat és tudás kihasználása az egy-egy filmhez kapcsolódó marketingkampányok során. Ezt ugyan megpróbálják más stúdiók is utánozni, de nem igazán nagy sikerrel – egy szakértő szerint ennek oka, hogy a Disney módszerének hatékony alkalmazásához hatalmas tőkére van szükség, vagyis csak a nagy pénzből lehet még nagyobbat csinálni.

Azóta történt

Előzmények