Idővel gépek válthatják a munkaügyeseket is

A gépi algoritmusok jobban teljesítenek bizonyos munkaerő kiválasztásában, mint a humánerőforráson dolgozók. A következtetésre a National Bureau of Econimic Research (NBER) kutatói jutottak 15 cég és több mint 300 000 felvétel átvizsgálásával. A szoftverek kizárólag azokban az esetekben működtek jobban, amikor betanított (könnyű fizikai) munkásokat, illetve igen alacsony képességű emberek alkalmazásáról kellett dönteni.

A folyamat során a gépi kiválasztáshoz a jelentkezőknek egy tesztet kellett kitölteniük a felkészültségük, személyiségjegyeik és kognitív- és egyéb képességeik feltérképezésére. A szoftver három kategóriába sorolta őket. Zöld színnel jelölte az alkalmasnak vélt, sárgával a lehetséges, illetve pirossal az alkalmatlannak tartott munkavállalókat. A projektmunkára felvett, eredetileg három hónapra tervezett munkaviszony ideje alatt a zöld színnel jelöltek 12 nappal tovább maradtak a vállalatoknál, mint a sárgák, akik pedig 17 nappal húzták tovább az alkalmatlannak vélt pirosaknál.

A fentieknek óriási jelentősége van azokban az idénymunkákban, ahol egyszerre több ezer, vagy akár több tízezer embert is alkalmazniuk kell a vállalatoknak. Ilyen esetekben a HR-es munkatársaknak nincs lehetőségük mindenkivel személyesen elbeszélgetni, viszont a tesztekkel mégis kiválaszthatják a leginkább megfelelő embereket.

Magasabb elvárások esetén azonban már nem ennyire egyértelmű az algoritmus előnye. A telefonos értékesítésre, illetve ehhez hasonló munkákra kerestek jelentkezőt, a szoftver által zölddel jelölt munkavállalók mintegy 8 százalékkal bírták tovább a munkahelyükön, mint akiket az algoritmus sárgára értékelt. Utóbbiak közül viszont többen voltak, akik cégen belül más pozícióban el tudtak helyezkedni.

A szellemi munkát végzők és vezetők kiválasztásánál viszont egyelőre elhasalt a rendszer, itt valóban szükségesnek tűnik a munkaügyes tapasztalata és a motivációk feltérképezése. A profik sokkal pontosabb képet festettek a jelentkezőkről mint a gép, jobban be tudták lőni, hogy mennyire lesznek produktívak, lelkesek, illetve milyen eredményeket érhetnek el a vállalatnál. A szoftvert ugyanis nem tudták megfelelően felkészíteni arra, hogy a munkavállalók között akadhat, aki sok jó nevű cégnél dolgozott, de érdemi munkát nem végzett, illetve előfordulhatnak olyanok is, akik valamilyen okból nem fejezték be az egyetemet, de értelmi képességeik és motivációjuk hasznos lehet a cég számára.

Előzmények