Ingyen internet a szállodákban

Természetesnek veszik ma már az Egyesült Államokban az utazók, hogy szállodai szobájukban a tisztálkodószerek, a légkondicionáló és a kábeltévé mellett széles sávú internet-hozzáférést is találnak. A világon majdnem félmillió hotelszobában lesz gyors internetelérési lehetőség az év végére – idézi az In-Stat/MDR piackutató előrejelzését a The Economist. Ez az adat élesen szemben áll a kávézókban, reptereken terjedő vezeték nélküli, Wi-Fi hozzáférési pontok lassú szaporodásával – úgy tűnik, az emberek inkább a szállásukon, nyugodt körülmények között akarnak internetezni, mint laptopjukat használva jövés-menésük közben.

A szállodacégek felismerték vendégeik változó igényeit, ezért ma már egyre inkább alapszolgáltatásnak tekintik a világháló bevezetését a szobákba. Az Egyesült Államokban, ahol ez a részpiac a legfejlettebb a világon, a legtöbb szállodalánc évekkel ezelőtt megkezdte a hotelek "behálózását". A vendégek extraszolgáltatásként kapták az internetezés lehetőségét, amelynek ára napi három és tíz dollár között szóródott. Az új idők szavaira hallgatva – no meg a szállodaipart is sújtó gazdasági visszaesés nyomán – azonban egyre több hotellánc kezdi ingyenes, azaz a szoba árában foglalt szolgáltatásként nyújtani a széles sávú internet-hozzáférést. A Marriott már be is jelentette, hogy 1200 szállodájában vezeti be ezt az újítást, a FairField Inn ötszáz hotelében teszi ugyanezt az idei év végéig. E két vállalkozás példáját követi több kisebb lánc is, mint egyikük, a Best Western vezetője, Tom Higgins mondja: az ingyenes internetezés kuriózumból normává vált, mivel a vendégek nem szívesen fizetnek olyasmiért, amit a szolgáltatás lényegéhez tartozó dolognak tartanak.

Az ingyenességet bevezető hotelek tulajdonosai abban bíznak, hogy ez a lépésük növeli az ügyfeleik hűségét, azaz az új lehetőség arra ösztönzi az utazókat, hogy visszatérjenek korábban választott szállodáikba. Az európai szállodák, amelyekben lassabban terjedt el az online hozzáférés lehetővé tétele, mind a behálózottság, mind az ingyenessé tétel terén felzárkóznak észak-amerikai társaikhoz. (Sok helyen vezeték nélküli – Wi-Fi – pontokat telepítenek, amelyekkel megspórolhatják a kábelezés egy részét.) Az ázsiai hotelek szintén követik az amerikai példát.

A szállodai internetezés ma már nem csupán az üzleti úton járó, laptopot használó üzletemberek mániája, hanem a "normál" turistáké is. Utóbbiak is szeretik megnézni útközben, mi esett be otthoni postaládájukba. "Az elmúlt évben megnövekedett a termékeink iránti kereslet a második és harmadik vonalbeli, illetve az üdülőhelyeken lévő szállodák részéről" – mutat rá a jelenségre Jasbir Singh, a vezeték nélküli hozzáférési pontokat (hotspot) kezelő szoftvereket fejlesztő Pronto Networks szakembere.

Azóta történt

Előzmények