Kapós lett a részletes telefonszámla

A Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) felkéri a távközlési szolgáltatókat, hogy vizsgálják meg, eleget tesznek-e az Elektronikus Hírközlési Törvény (EHT) azon passzusának, amely szerint az előfizető kérésére ingyenesen kell részletes számlát készíteniük. Az NHH arra is felszólítja azokat a cégeket, amelyek valamilyen okból mégsem a törvény betűje szerint járnak el, hogy változtassanak gyakorlatukon – mondta a Napi Gazdaságnak Márton György, az NHH sajtófőnöke. Magyarországon az EHT idén januári hatálybalépésével nyílt lehetőség ingyenes részletes számla kérésére, sőt az egyéni előfizetők azt is megválaszthatják, hogy elektronikus vagy papír alapú számlára tartanak igényt. Az üzleti ügyfelek elektronikus formájú tájékoztatót kapnak – szintén kérésre – ingyen.

Esetenként előfordul, hogy a távközlési cégek egyike-másika még nem vezette át internetes honlapján a részletes számlakérésre, illetve annak díjára vonatkozó információkat, s emiatt még a tavalyi állapottal – amikor díj ellenében kaphattak ilyen számlát – találkozhatnak az ügyfelek. Az is előfordul, hogy a társaság általános szerződési feltételei között szerepel még mindig a részletes számla tarifája, jóllehet, a cégek többnyire ezek ellenére sem számlázzák ki az említett tételeket. Tömeges panasz egyébként nem érkezett ebben az ügyben a hatósághoz – tette hozzá Márton. Az Európai Bíróság éppen a napokban hozta nyilvánosságra állásfoglalását, amely szerint a szolgáltatók nem kérhetnek külön díjat a részletes hívásinformációkat tartalmazó telefonszámláért. A döntés az Európai Bizottság kontra Ausztria perben született, ám precedenst teremthet az ítélet azon megállapítása, miszerint a felhasználónak joga van ellenőrizni azokat a hívásokat, amelyekért fizetett, ezekért pedig nem számolhatnak fel neki külön költséget. A magyar jogalkotó tehát eszerint az uniós direktíváknak megfelelő törvényt alkotott.

A Matáv tájékoztatása szerint 2003-ban átlagosan 80 ezer egyéni előfizető kérte egy hónapban ezt a szolgáltatást, idén január és szeptember között pedig 30 százalékkal nőtt a hívásrészletezést kérő ügyfelek száma. A Pannon GSM-nél ugyanakkor nem nőtt jelentősen a részletes számlát kérők száma a törvény hatálybalépése óta – mondta Somlyai Dóra, a cég kommunikációs igazgatója.

Azóta történt