Idegenekkel osztjuk meg személyes adatainkat

A személyes információk vagy fotók megosztása az olyan közösségi oldalakon, mint például a Facebook és az Instagram, sokak számára napi tevékenységgé vált.

A Kaspersky Lab által készített Értékes adataim: idegen veszélyek kutatásból az derül ki, hogy mennyi személyes adatot teszünk nyilvánossá az online világban. Az eredmények azt mutatják, hogy az emberek többsége digitálisan (93%) osztja meg adatait, és közel minden második felhasználó megosztaná legfontosabb személyes okmányait. A felnőttek 70%-a a gyerekeiről tesz közzé fotókat és videókat, a válaszadók 45%-a pedig a másokról készített videókat és fotókat teszi nyilvánosan elérhetővé. Úgy tűnik, a fiatal generáció van kitéve a legtöbb veszélynek, ez a korosztály nagy mennyiségű szenzitív adatot tesz hozzáférhetővé idegenek számára.

A részletes eredmények rámutatnak, hogy aggodalomra ad okot, hogy az emberek csaknem fele (44%) teszi publikussá – azaz bárki számára láthatóvá – a bejegyzéseit, személyes információit, pedig minden adat, amit nyilvánosan osztunk meg magunkról és másokról, kontrollálhatatlanul kerül a kibertérbe, és olyanok számára is elérhetővé válik, akik vissza tudnak élni vele.

Kaspersky Lab - Adatmegosztási szokások
[+]

Minden ötödik ember beismeri, hogy az érzékeny adatait megosztja olyanokkal, akiket kevésbé vagy egyáltalán nem ismert. A felhasználók veszélyeztetik magukat, lehetőséget biztosítanak a kiberbűnözőknek  például a személyazonosság lopásra vagy pénzügyi visszaélésekre. A Kaspersky kérdőívét kitöltők 37%-a tesz közzé pénzügyi- és tranzakciós részleteket, 41%-uk beszkennelt útlevelet, jogosítványt és egyéb személyes dokumentumot, további 30% a jelszavát.

A kutatás szerint az emberek nemcsak az adataikat osztják meg, hanem olyan készülékeket is, amelyeken az értékes adatokat tárolják: 10%-uk adta meg már PIN-kódját idegennek azért, hogy hozzáférése legyen készülékéhez, valamint 22%-uk hagyta el a készülékét védtelenül és felügyelet nélkül emberek között. Továbbá a válaszadók 23%-a adta át a készülékét egy másik személynek rövid ideig.

A tanulmány azt mutatja, hogy a fiatal korosztály oszt meg érzékeny adatokat online a leggyakrabban. A 16-24 éves korosztály 61%-a, ezzel szemben az 55 év felettiek mindössze 38%-a aktív a közösségi portálokon. Ez az arány megmarad a pénzügyi információk közzétételénél, hiszen a fiatalok 42%-a ismerteti az online tranzakciók adatait, míg az 55 évnél idősebb korosztálynak csupán 27%-a.

Azóta történt

Előzmények

  • A tévé már halott, csak még nem vette észre

    Tudatosan csupán 28%-unk kapcsolja be a televíziót, a fiatal generáció életében már az okostelefon, a PC és a laptop jelenti a médiafogyasztás központját – derült ki a Jófogás és a GKI több mint 10 ezer aktív internetezőt bevonó kutatásából.

  • Mobilbankolni menő

    A 18-24 éves korosztály számára kiemelten fontos, hogy egy bank milyen online csatornákat biztosít az ügyintézésre, de az internetbank már az idősebbek körében is alapszolgáltatásnak számít.

  • Még mindig rengeteget nyomtatnak a magyar cégek

    A nyomtatási mennyiséget a fénymásolópapír fogyása alapján állapítják meg, a dokumentumkezelő rendszereket nem ismerik.

  • Az informatikai vezető kulcsszerepet játszik a vállalkozás sikerében

    A Deloitte felmérése arra mutat rá, hogy a digitális transzformáció következő lépcsőjében az alapfeladatok megoldása után az üzletileg is hatékony megoldások bevezetése a legnagyobb kihívás.