Késnek az üzemanyagcellás noteszek

Az NEC – a tokiói World PC Expo kiállításon – bemutatta noteszgépekhez fejlesztett, használható méretűre zsugorított üzemanyagcella-kazettáját. A japán óriásvállalat azonban a jó mellett egy rossz hírrel szolgált: a technológia kereskedelmi bevezetése legalább két évet késik.

A bemutatott direkt metanol üzemanyagcella (DMFC) – mely metanol és levegő felhasználásával elektromos áramot, melléktermékként pedig hőt és vizet állít elő – 20 százalékkal kisebb, mint a vállalat korábbi prototípusa, teljesítménye négyzetcentiméterenként 70 mW. Az NEC állítja, hogy egy 250 köbcentiméteres egységgel akár tíz órán keresztül is üzemeltethető egy notebook. A kiállított modell egy 1,1 GHz-es Pentium M processzort, 256 MB memóriát és 40 GB-os merevlemezt tartalmaz, TFT LCD-kijelzője pedig 12,1 colos. A közleményhez mellékelt fotó tanúsága szerint az új üzemanyagcella-kazetta egy dokkoló állomásra hasonlít.

Az NEC – mely már számos DMFC üzemanyagcella-prototípust bemutatott – korábban úgy tervezte, hogy a technológia kereskedelmi bevezetésére még az idén sor kerül. Ám – mint most kiderült – még számos, nem technikai akadályt kell elhárítani a piaci premierig.

A megoldandó problémák közé tartozik az üzemanyagcellák repülőgépeken és egyéb közlekedési eszközökön történő szállításának és használatának szabályozása. Az NEC azt remélte, hogy e kötelező jogi köröket még az idén sikerül lefutni, de erre csak 2007 táján kerülhet sor. Emellett hiányoznak az üzemanyagcella-kazetták szabványai, és az sincs szabályozva, hogy ezek az egységek hol lennének megvásárolhatók.

Az idén a Nemzetközi Elektrotechnikai Bizottság (IEC) a Toshiba és más japán vállalatok nyomására munkacsoportot hozott létre az üzemanyagcellák kompatibilitását biztosító standardok meghatározására. Az irányelvek véglegesítése 2007-re várható.

Azóta történt