Kétszázmillió e-mail ötvenezer dollárért

Tudja, hogyan lehet milliomos? Ha nem, küldjön nekem levelet egy válaszborítékkal és mellékeljen egy forintot – szólt egy nyolcvanas években megjelent újsághirdetés. A válaszborítékban a válasz egyszerű volt – Hát így, kedves címzett. Az internet világában még csak az újsághirdetés költségét sem kell vállalni egy hasonlóan "ügyes", mások megtévesztésére alkalmas ötlet megvalósításához, és az elektronikus levéllel jóval nagyobb olvasóközönséghez juttatható el az információ, mint egy újsághirdetéssel.

Lapunk levelező rendszerében néhány napja egy a nyolcvanas évekbelire kísértetiesen emlékeztető levél kering. A mottó: "Keressen 50 ezer dollárt fél év alatt. Nem kell mást tennie, mint egy kis időt és húsz dollárt szánni az ügyre." A "piramisjáték-szagú" multi level marketing (mlm) köntösébe bújtatott akció az internetes világban szemétnek minősülő levéltömeg generálására ösztönzi a felhasználót.

A rendszer lényege, hogy a címzett rendeljen meg négy különböző felhasználótól egy-egy reportként megnevezett tanulmányt, egyenként öt dollárért. Ezekben a reportokban leírják, hogy hogyan lehet tömegesen elektronikus levélcímeket keresni, miként lehet azokra tömegesen leveleket küldeni, illetve milyen mlm-lehetőségek rejlenek az internetben és hogyan lehet a világhálón ingyenesen hirdetni. Ha a címzett beszáll a virtuális ügynöki tevékenységbe, akkor a levelet tovább kell küldenie úgy, hogy az előző levélben átjavítja a négy személy nevét. Az elsőre beírja a sajátját, a másodikra a korábbi elsőt, majd így tovább úgy, hogy a negyedik helyére a harmadik kerül, ugyanis az utolsó 50 ezer dollárral már kiszáll a játékból. Az 50 ezer dollár csak abban az esetben jár, ha legalább tíz megrendelés érkezik az első körben. Ezeknek ugyancsak tíz megrendelést kell teljesíteniük, így az első játékosnak már 100-an küldenek öt dollárt, a

Varga István, a Magyar Marketing Szövetség elnökségi tagja szerint kissé etikátlan a cikkben említett levél, de bőven belefér a multi level marketing fogalmába. Mint mondja, személy szerint naponta több száz ehhez hasonló, illetve más témájú marketinglevelet kap és ismer olyan felhasználókat, akik ilyen módszerrel keresik a pénzüket és nem élnek belőle rosszul. Ám azt azért hozzáteszi, hogy viszonylag gyorsan telítődik a piac és nem lesz újabb felhasználó, akit be lehet szervezni.

vége a tíz negyedik hatványa, amely 10 ezer, ez beszorozva öt dollárral kapjuk meg az 50 ezer dolláros összeget. A levél 0,5 százalékos hatékonysággal számol, vagyis egy ügynöknek legalább kétezer levelet kell továbbítania. Ha csak tíz új ügynök kerül be körönként, a vége 200 millió elküldött levél, ha úgy tetszik, 200 millió spam. (Ezzel számolva Magyarországról nagyjából a világ internetfelhasználóinak 20 százalékát kellene elérni úgy, hogy mindenki csak egyszer kapja meg a levelet.)

Ennek ellenére az egyik, nevét eltitkoló, de lapunk által felkutatott ügynök szerint van fantázia a dologban. Számításai szerint neki már több levélben a negyedik szinten kell állnia, legalábbis így számolja. Mivel úgy látta, hogy nem értjük a dolgot, további információs anyagot küldött a rendszerről, amely alapján eldönthetjük, hogy beszállunk vagy sem. Ám azt nem tudta, hogy "munkájával" törvényt sért.

A jelenlegi magyar jogszabályok csak abban az esetben engedélyezik a marketingtartalmú levelek küldését, ha a címzett előzetesen beleegyezett, vagyis kifejezetten kérte a levelet. A feladó például előzetesen engedélyt kér a levél elküldésére, ezt a szakma opt outnak hívja. A másik mód, hogy a címzett egy internetes oldalon, vagy más módon bejelentkezik a feladónál, feliratkozik a listára és kéri az anyagot. Ezt a szakma opt innek hívja.

Azóta történt

Előzmények