Kikapcsolhatják öveiket, bekapcsolhatják mobiltelefonjukat

A felszállást követő néhány percen belül újra bekapcsolhatják majd telefonjaikat az utasok egyes európai légitársaságok járatain, miután az Európai Bizottság tegnap jóváhagyta a repülőgépeken igénybe vehető mobiltelefon-szolgáltatás bevezetéséhez szükséges szabályozásokat és ajánlásokat. A rendszer előkészítése gyakorlatilag évek óta húzódik: az illetékes légügyi hatóságok már korábban rábólintottak a tervre, a szükséges technikai eszközök pedig már csak a beszerelésre várnak. Ettől függetlenül néhány légitársaság nem kíván élni a lehetőséggel, és lesznek olyan utasok, akik technikai okokból nem tudnak majd a repülőgépről telefonbeszélgetést indítani.

A EU elképzelései szerint a bevezetésre kerülő, a frekvenciaszabályozás miatt a légitársaságoktól független, egységesnek megtervezett szolgáltatás egyelőre csak mobiltelefonos hangátvitelre adna lehetőséget. Az utasok mobiltelefonja a repülőgépek fedélzetén elhelyezett, korlátozott teljesítményű mini bázisállomásokhoz csatlakozna – ezek olyan pikocellák, melyeknek működése nem zavarja a fedélzeti műszereket, így repülésbiztonsági szempontból semmiféle kockázatot nem jelentenek. A cellák aztán egy távközlési műholdnak sugároznák tovább a jeleket.

Nem mindenhol és nem mindenkinek

A mobiltelefonok használatára továbbra sem adódna mindig lehetőség: felszálláskor és leszálláskor ezután is ki kellene majd kapcsolni a készülékeket, bár ilyenkor amúgy sem vennék hasznukat, a szolgáltatás ugyanis az interferenciák elkerülése végett eleve nem működik háromezer méteres utazómagasság alatt. A rendszert üzemeltető, az AirBus cégcsoport részeként működő OneAir szolgáltató fedélzeti bázisállomásai egyszerre maximum 12 hívást tudnak kezelni és kizárólag az 1800 MHz-es frekvenciasávban kommunikálnak a telefonokkal.

A hívás díjait az utassal szerződésben álló szolgáltató határozhatja meg a mindenkor érvényes roamingtarifái alapján – feltéve, hogy egyáltalán van roamingszerződése a OneAirrel. Az átlagos percdíjakat hosszú hónapokkal ezelőtt, még a dollár jelentős gyengülését megelőzően 2,5 dollárra becsülték – ez mai árfolyamon átváltva nagyjából 400 forintnak felel meg. „A repülés közben is használható mobiltelefon nagyon érdekes új szolgáltatás, főleg azon üzletemberek számára, akiknek bárhol, bármikor elérhetőnek kell lenniük” – nyilatkozta tegnap Viviane Reding, az Európai Bizottság távközlési biztosa, aki korábban elsősorban az európai roamingtarifák csökkentéséért indított harca révén hívta fel magára figyelmet.

A repülőgépeken elérhető mobiltelefonos szolgáltatást Európában elsőként a francia nemzeti légitársaság, az Air France építheti be a repertoárjába: a cég a OneAirrel karöltve a napokban indította el három hónapig tartó kísérleti szolgáltatását, melyet egy szintén három hónapos, chatüzenetek és e-mailek átvitelére használható mobil adatkommunikációs hálózat tesztelése előzött meg.

Zavarhatja is az utasokat

A német Lufthansánál ugyanakkor nem kívánják bevezetni a fedélzeti telefonszolgáltatást, a légitársaság vezetése szerint ez ugyanis zavarná az utasok nyugalmát. A társaság egyes járatain ettől függetlenül most is van, illetve a jövőben is lesz internethasználati lehetőség, igaz nem mobiltechnológiai alapokon.

A mobiltelefon használata várhatóan a fapados légitársaságok járatain is engedélyezve lesz majd: a konkurenseihez hasonlóan zömében a kiegészítő szolgáltatások értékesítéséből élő RynAirnél már közölték is, hogy amint minden törvényi, szabályozási és technológiai akadály elhárult, a teljes légiflottájukra kiterjesztik a szolgáltatást.

Azóta történt