Mégiscsak veszik a butább Windowst

Egy tegnapi elemzői tájékoztatón a Microsoft először hozta nyilvánosságra a nyomott árú Windows XP Starter Edition operációs rendszer értékesítési adatait. Mint kiderült: az elemzők túl pesszimistán becsülték meg a fejlődő piacokon bevezetett termék iránti keresletet, a szoftverből ugyanis már több mint 100 000 darab fogyott.

Az olcsó Windowst először Malajziában, Indonéziában és Thaiföldön kezdték forgalmazni, majd a programot kiterjesztették Brazíliára és Latin-Amerika spanyol nyelvű országaira. A szoftveróriás zászlóshajóinak tekinthető termékektől eltérően az olcsó XP-t nem árusítják kiskereskedelmi forgalomban, kizárólag az értékesítésbe bekapcsolódott helyi számítógép-összeszerelő cégek és a térségben jelen levő multinacionális gyártók alsó kategóriás pc-ivel együtt lehet kapni. Ráadásul a rendszer egyes funkcióit korlátozták, például nem képes három alkalmazásnál több egyidejű futtatására.

Szakértők többek között e korlátok miatt vélték úgy, hogy a termék piaci esélyei haloványak. Ráadásul – állították – a feltörekvő piacokon a pc-gyártók inkább a hardverre összpontosítanak, nem a szoftverre. És mivel egy konfigurációban az operációs rendszerből lehet a legkevesebb profitot kihozni, ha a forgalmazók úgy látják, hogy az előre telepített Windows mellőzésével több gépet tudnak eladni, akkor ezt az utat fogják járni. A szkepszis azonban – egyelőre – alaptalannak bizonyult.

Arra is fény derült, hogy a Microsoft további akciókkal igyekszik növelni forgalmát a fejlődő piacokon. Például távközlési szolgáltatókkal szövetkezik windowsos pc-t és széles sávú internet-hozzáférést tartalmazó csomagok havidíjas értékesítésére. Hasonló havidíjas konstrukcióban Magyarországon már április óta lehet vásárolni Windows XP-t és Office 2003-at a T-Online-nál.

Előzmények