Ilyen lesz a Windows 8 ARM-kiadása

A Microsoft bő egy évvel ezelőtt jelentette be, hogy a „nagy” Windows következő kiadása megjelenik a hordozható készülékeken gyakorlatilag egyeduralkodó ARM-architektúrára is. Azóta a cég többször is demonstrálta, hogy az operációs rendszer fejlesztői előzetese fut a platformon, de szinte semmit sem árult el erről a verzióról. A múlt héten azonban megtört a jég: a Windows-üzletág vezetője, Steven Sinofsky egy maratoni hosszúságú, közel 45 ezer karakteres blogposztban válaszolt meg számos eddig megválaszolatlan kérdést.

A bejegyzésből kiderül, hogy az ARM-kiadás fejlesztése során felmerülő új szempontok új megközelítést kívántak meg. Az ARM-ökoszisztéma esetében nem lehet olyan egységes platformmal számolni, mint a hagyományos PC-s világban. Az architektúrát fejlesztő brit cég licencével rendelkező chiptervező vállalatok a célnak legjobban megfelelő vagy leggazdaságosabb komponensek hozzáadásával jellemzően teljesen egyedi rendszerchipeket alakítanak ki. „Nem létezik egységes ARM-élmény, és ahogy azt más operációs rendszereknél láthattuk, még ugyanaz az ARM-processzor is más és más élményt nyújt a hozzá társított eltérő komponensekkel, driverekkel és szoftverekkel” – írja Sinofsky.

A heterogén hardverkörnyezet miatt a Windows 8 e platformra készült kiadását szoros együttműködésben fejlesztik a rendszerchip-tervezőkkel. Ezek közül a Microsoft három nagy szereplővel, az NVIDIA-val, a Qualcommal és a Texas Instrumentsszel dolgozik együtt, ezek megoldásaira épülhetnek majd a gyártók számítógépei, tabletjei.

Hirdetés

Windows 8 is, meg nem is

Tehát az ARM-ra kiadott Windows 8 nem ugyanaz az operációs rendszer lesz, mint a hagyományos PC-s (x86/64-)architektúrára készülő kiadás, noha a programkód egy jelentős része és a funkciók java azonos lesz. Sinofsky utal rá, hogy az eltérések miatt az ARM-verzió neve nem is Windows 8 lesz. „Az ilyen PC-k olyan egyértelmű címkét és márkajelzést kapnak majd, hogy ne lehessen összekeverni őket az x86/64-es Windows 8-as konfigurációkkal” – írta. Az üzletágvezető a bejegyzésben a Windows on ARM (WOA) munkanéven hivatkozik a rendszerre.

Ez a Windows-kiadás számos tekintetben jobban hasonlít majd az okostelefonos operációs rendszerekre – így a Windows Phone-ra, az Androidra vagy iOS-re –, mint asztali testvérére. Önálló, „dobozos” termékként nem lesz megvásárolható, csak a számítógépekkel együtt, azok szerves részét képezi majd. Ez azt is jelenti, hogy a WOA-t nem telepíthetik a felhasználók kedvük szerint bármilyen ARM-alapú készülékre, hiszen a rendszer ugyanolyan testreszabást igényel minden egyes hardver esetében, mint az okostelefonokat hajtó platformok. Hasonlóan a Windows Phone-hoz, a Microsoft itt is előír minimális rendszerkövetelményeket a gyártóknak, amelyeket teljesíteniük kell ahhoz, hogy WOA-alapú készülékkel léphessenek piacra.

A WOA-t futtató számítógépeket – megint: akárcsak az okostelefonokat, tableteket – sosem kell kikapcsolni. A hibernálás és alvó mód sem lesz elérhető, ezek helyére az ún. connected standby mód lép. Ha a képernyő működik, a rendszer teljes kapacitással üzemel, ha a kijelző elsötétedik, átvált ebbe az új, rendkívül alacsony fogyasztású állapotba, amelyben a vállalat szerint a gépek akár hetekig bírják majd egy akkumulátortöltéssel. Szintén rokon a mobilplatformokkal, hogy alapértelmezés szerint csak meghatározott forrásból telepíthetők a WOA-ra szoftverek: az appokat a Windows Store-ban lehet beszerezni, a frissítések pedig a Microsoft Update szolgáltatáson keresztül érkeznek.

Egy élmény lesz

Sok szempontból más lesz tehát ez a verzió, mint az asztali, de – hangsúlyozza Sinofsky – fontos fejlesztési szempont volt, hogy a megszokott „Windows-élményt” nyújtsa mindkettő. Ennek megfelelően a WOA-ban is ugyanúgy kell bejelentkezni, alkalmazásokat indítani, ugyanúgy működik a Windows Store, a Start képernyő, a Metro-alkalmazások, az Internet Explorer és néhány asztali szoftver is.

A korábbi feltételezésekkel ellentétben tehát a WOA-ban is lesz asztali környezet, nem csak Metro-appok futhatnak. A desktopot azért tartja fontosnak az ARM-kiadásba is beépíteni a Microsoft, mert ez a megszokott élményt nyújtja a Windows-felhasználóknak. Úgy gondolták, mivel nem jár semmilyen hátránnyal, nem érdemes kivenni a rendszerből: akinek szüksége van rá, megkapja, akinek nem, az nem fogja használni. Ez a felület biztosítja az ARM-platformon is a Windows finomhangolásának lehetőségét: a vezérlőpult itt lesz elérhető, ahogy a fájlok és perifériák kezelésére használható Windows Intéző is.

Az egyik nagy durranás az, hogy a WOA-ba integrálva lesz az Office 15 négy fő alkalmazása, a Word, az Excel, a PowerPoint és a OneNote, azaz az irodai csomagot nem kell külön megvásárolni a platformhoz. Ezek hasonlóan a nagy testvéreikhez asztali programként futnak, de – ahogy a beépített desktopszoftverek mindegyike – támogatják az érintésvezérlést.

Egyszerre jön a két Windows 8

Ami az asztali Windowsokkal való kompatibilitást illeti: az ezekre írt desktopszoftverek nem fognak futni a WOA-n, ezek futtatását, emulálását és portolását nem támogatja a cég. Sinofsky leírja: azért döntöttek így, mert egyrészt a virtualizáció és emuláció túlzottan erőforrás-igényes, másrészt a szimplán portolt alkalmazásoknál nem garantálható a zökkenőmentes és energiahatékony működés. Az ARM-kiadás a Metro-alkalmazások fejlesztését biztosító Windows Runtime (WinRT) programozási környezetben készült appokat támogatja, melyek egyébként – ha csak a rendszerfunkciókat használják – mindkét platformon futni fognak.

A korábbi pletykákat megerősítve Sinofsky leírta: a Microsoft célja, hogy a WOA-ra épülő számítógépek a Windows 8 alapú PC-kkel egy időben kerüljenek piacra. Ezek a fent említett három gyártó rendszerchipjeire épülő, energiatakarékos számítógépek lesznek, és a vállalat nemcsak hordozható gépekben, tabletekben, hanem desktopokban is gondolkodik. Az első tesztrendszereket a hónap végén osztják ki a fejlesztők egy szűkebb körének, nagyjából egy időben a Windows 8 fogyasztói előzetesének megjelenésével.

Azóta történt

Előzmények