Mikor pukkan a következő Dotkomlufi?

A Dotkomlufi után sokan aggódnak az elmúlt évek óriási számait hallva, hogy újabb összeomlás felé halad a technológiai ipar. Sok minden változott azóta, a kilencvenes évek végén például 400 millió ember internetezett, míg tavaly már három milliárd. Az amerikai elektronikus reklámpiac 1999-ben (mai pénzértéken számolva) 12 milliárdos üzlet volt, 2014-ben már 304 milliárdos.

A kétezres évek kapujában 71 milliárd dollár került az amerikai techvállalatokhoz a befektetőktől, míg tavaly ennek csak mintegy kétharmada, 48 milliárd. Ez azt is jelenti, hogy a tech GDP 10,8 százaléka áll szemben a tavalyi 2,6 százalékkal. Akkoriban a bevett finanszírozási forma az elsődleges részvénykibocsátás volt, tőzsdei bevezetéssel. Míg a vállalatok friss tőkéhez jutottak, a vásárlók tulajdonosokká váltak. Ez a trend mára egyre kisebb súllyal van jelen, megnőtt a privát befektetések száma és mértéke is egyaránt.

A tőzsdei finanszírozás helyét a kockázati tőkebefektetés vette át
A tőzsdei finanszírozás helyét a kockázati tőkebefektetés vette át [+]

Ma az Amerikai Egyesült Államokban 61 unikornist tartanak nyilván. Ezek azok a cégek, melyek nem szerepelnek a tőzsdén, de az értéküket egymilliárd dollár fölé teszi a piac. Jellemzően kockázati (vagy fejlesztői) tőkebefektetők segítik az indulásukat, a jövőbeni magas növekedési potenciál reményében. Ez a megoldás tehát kikerüli a tőzsdét, illetve a kapcsolat is sokszor szorosabb; a befektetők a saját üzleti tapasztalataikat, kapcsolati tőkéjüket, vállalatirányítási tudásukkal is segítik a startupokat.

A felhasználókra vetített költség egyre alacsonyabb
A felhasználókra vetített költség egyre alacsonyabb [+]

A hatvanegy amerikai unikornis együttes (becsült) értéke valahol a Facebook (277 milliárd dollár)és az Amazon (199 milliárd dollár) között helyezkedik el. Ha az Ubert nem számoljuk, akkor az együttes érték már nem éri el az Amazon szintjét, de még mindig olyan prominens vállalatokat előznek meg, mint az Intel (151 milliárd), vagy a Cisco (145 milliárd).

Nagyot változott tehát a világ, és a befektetések is konszolidálódtak, bár erről sokszor nem esik szó. Míg a kétezres évek elején a tőzsdén átlagosan 7-900 dollárt fizettek a befektetők felhasználónként, mostanában 1-200 dollárnál nem több ez az összeg a többszörösére növekedett felhasználói bázis révén.

A Dotkomlufi kipukkadása előtt az ár/nyereség arány kalkulációk az egekbe szöktek, jelentősen meghaladták a tényleges indexeket. Ma az elemzők sokkal óvatosabbak, a várakozások jellemzően a kilencvenes évek eleji szinteket hozzák, miközben a tényleges teljesítés visszatért a kilencvenes évek végi értékekhez.

Miközben egyre több ember használja az internetet nap mint nap, úgy növekszik az online költések száma is. Az időarányosan kiigazított számok alapján a 1999-ben 5 milliárdos online reklámra jutott 25 milliárdos forgalom, tavaly pedig 30 milliárdos költésre 355 milliárd.

A várakozásokat felülmúlják a tények
A várakozásokat felülmúlják a tények [+]

Sosem volt még ilyen olcsó techcéget alapítani, hiszen a virtualizáció, a felhőből történő kiszolgálás, a bérleti konstrukciók révén sokkal kisebb befektetés, mint a múltban. Azonban azt sem szabad elfelejteni, hogy az optimalizálás és skálázás, a 3 milliárd netező kiszolgálása viszont nagyobb operatív költségeket generál.

Többen netezünk, arányaiban is sokkal többet költünk
Többen netezünk, arányaiban is sokkal többet költünk [+]

Jelenleg felfelé ível az online és bővebb értelemben a technológiai iparág, vannak riasztó jelek amik lufit sejtetnek, de a szerkezet teljesen átalakult, mások a kockázatok és a trendek. Ma talán senki sem tudná megjósolni, hogy mikor következik be a következő nagy hanyatlási időszak, egyelőre a számok biztatóak, viszont a kockázati tőkebefektetések miatt sokkal kevésbé látunk a publikus adatok mögé, mint tizenöt évvel ezelőtt.