Igenis frissítsen a szolgáltató és a gyártó!

Valószínűleg hosszú ideig tartó vizsgálatra és eljárásra számíthatunk, de végre elindult valami – még ha egyelőre csak az USA-ban is.

Már évek óta húzódó probléma az egész világon, hogy a mobileszközök biztonsági frissítései – különösen a piacvezető, licencelt Android miatt – azon múlnak, hogy a gyártók és a szolgáltatók mikor adják ki azokat. Emiatt számtalan kockázatos helyzet állt elő, de a jelenleg működő rendszert még mindig inkább kaotikusnak lehet nevezni, mint szabályozottnak.

Ezen változtathat most, hogy a piac egyik legnagyobb szereplőjének, az Egyesült Államoknak illetékes hatóságai (a Federal Communications Commission – FCC, a távközlési felügyelet, illetve a Federal Trade Commission – FTC, a piacfelügyelet) bejelentették: felállítottak egy bizottságot, melynek az a feladata, hogy megvizsgálja azt, hogy milyen módon érkeznek meg a biztonsági frissítések az amerikai felhasználók mobileszközeire.

Fogyasztóvédelem

A legfontosabb szempont, hogy a feltárt sebezhetőségek után mikorra készülnek el az update-ek, valamint hogy az elkészült frissítésekre a felhasználónak mennyi időt kell várnia. A vizsgálat oka, hogy a beérkezett panaszok szerint az operációs rendszerek készítői, a gyártók, a mobilszolgáltatók nagyon gyakran késlekednek a felfedett biztonsági hibák javításainak kiadásával, és az sem ritka, hogy a régebbi típusoknál, szoftvereknél ezt a frissítést egyszerűen elhanyagolják, nem is adnak ki javításokat. A felügyeleti hatóságok szerint ez súlyosan sérti a fogyasztók jogait.

Az FCC és az FTC első lépésként levelet küldött a szolgáltatóknak (AT&T, Verizon, T-Mobile, Sprint, U.S. Cellular Corp., TracFone Wireless) és az országban működő nyolc gyártónak (Apple, Google, BlackBerry, HTC America, LG Electronics USA, Microsoft, Motorola Mobility, Samsung Electronics America), melyben felszólítják őket, hogy hivatalosan és részletesen tájékoztassák őket a biztonsági frissítések kiadásának mechanizmusáról és gyakorlatáról. A levélben konkrét kérdés szerepel: a vállalatok adjanak arról tájékoztatást, hogy az Egyesült Államokban 2013 augusztusa óta eladott készülékeiknél milyen biztonsági résekre derült fény, és ezeket milyen módon orvosolták.

Mint oly sok esetben, az amerikai gyakorlat minta lehet a világ többi része számára is, így érdemes lesz figyelni a fejleményeket.

Előzmények