A Mozilla tényleg versenybe száll az Androiddal?

A Mozilla minapi bejelentése, mely szerint egy új alkalmazásboltot nyitnak hamarosan, sokakban felvetette a kérdést: a reklámszövegben említett hangzatos kijelentés – „a web mint platform” – mögött vajon milyen tényleges technológiai elképzelés rejlik, mivel a nyíltság és átjárhatóság preferálása önmagában, technológiai háttér nélkül csak marketingnek jó.

Ehhez kapcsolódva a napokban több elemzés is megjelent arról, hogy vajon mennyire érdemes komolyan venni a Mozilla elszántságát, és főképp: az Apps Marketplace-hez kapcsolódva készül-e valamilyen nagy dobásra a csoport a jövő héten a Mobile World Congress szakmai találkozón. Az egyik legérdekesebb írás a szakmai sajtóban az Extremtech oldalán jelent meg, melyet Ryan Whitwam jegyez.

Whitwam azokat az érveket veszi sorra, melyek a Mozilla saját operációs rendszere mellett, illetve ellene szólnak. Az alapállás az, hogy a fejlesztők tavaly indították el a Boot to Gecko (B2G) projektet, melyről az IT café is beszámolt annak idején, és ami egy teljesen nyitott mobilos operációs rendszer kialakítását célozza – nevét a Firefoxban alkalmazott Gecko motorról kapta, és ezt szánják platformnak is. Ennek alapja természetesen az, hogy a rendszer olyan szabványos, nyitott technológiákat alkalmazzon, mint például a HTML5 vagy a JavaScript.

Az Android és a B2G sok elemében természetesen közös, de vannak lényeges különbségek is. A B2G egyik fontos előnye a Google megoldásával szemben a többrétegű architektúra: a legalsó réteg (Gonk) a Linux-kernelt, a hardveres interfészeket, illetve néhány alsó szintű fontos elemet tartalmaz. A következő réteg a Gecko renderelő motor, a legfelső szinten pedig a Gaia nevű réteg található, ami a HTML-t és a JavaScriptet tartalmazó felhasználói modulokat foglalja magába. A moduláris rendszer igen rugalmas, így a fejlesztők vagy az OEM-ek szabadon válogathatnak közülük.

B2G

Mi az, ami a gyártókat egy ilyen technológiában vonzhatja? Az, hogy míg az Androidon nem könnyű megalkotni a saját felhasználói felületüket, mely a brandhez szükséges, addig a Gaia egységes és könnyen alkalmazható UI-alapokat biztosít, melyre gyorsan és egyszerűen lehet építkezni. A Mozilla azt állítja, hogy az érdeklődő gyártók már elkészítették a könnyen előállítható saját, a legfelső szinten található felhasználói rétegeiket, és ezt a jövő héten demózni is fogják.

A projekt minden eleme a teljes nyitottságot követi, és ez jelentős előny lehetne az Androiddal szemben, mivel annak egyes elemei szigorúan zártak (a Google saját alkalmazásai: Gmail, Market, Google Térkép stb.), így az Android fejlesztése nem teljesen nyitott, a Google e népszerű alkalmazások zártan tartásával képes bizonyos mértékig befolyásolni a platform jövőjét. A B2G nem tartalmaz ilyen kötöttségeket.

A fenti előnyökkel szemben viszont komoly hátrányok is felsorolhatóak, melyek a szabványos működések mai hiátusaiból következnek: főképp az, hogy a webes szabványok alkalmazása nem egyszerű, mivel a natív és a webes alkalmazások futtatási minősége még jelentősen eltér. Vagyis ha egy általánosan, egyetemesen használandó Gecko lenne az uralkodó, a jelen tapasztalatai alapján azt nem lehet biztosra mondani, hogy a rá mások által készített, a közös alapra építő felhasználói felületek éppoly zökkenőmentesen működnek majd, mint ha egy adott cég natív módon kapcsolja össze a rendszerelemeket.

Az is nagy kérdés, hogy a középső réteg, illetve a Linux-kernel, mely a létező hardverek miatt sok elemében közös az Androidéval, milyen minőségben funkcionál majd, de erről még nagyon keveset tudni. A hírek szerint már van egy olyan korai változata a B2G-nek, mely a Galaxy S II-n fut.

A találgatások és a pletykák végére a pontot azonban csak a jövő heti mobilos kongresszus után lehet kitenni.

Azóta történt

Előzmények