Nem használjuk az e-ügyintézést

Alig néhány évvel ezelőtt az internetkapcsolatot a legtöbb „szörföző” elsősorban tartalomböngészésre használta, napjainkban viszont az információs technológiák fejlődésével és az internet terjedésével egyre többen vesznek igénybe online szolgáltatásokat is. Ma már bárki kényelmesen, a karosszékében ülve vásárolhat könyvet, rendelhet vacsorát, intézheti bankügyeit, vagy épp új személyi igazolványt is igényelhet. Az új e-szolgáltatások nemcsak kényelmesebbé teszik életünket, hanem segítségükkel időt és energiát takaríthatunk meg – például az adóbevallást 2005. április 1-je óta a postai sorban állás elkerülésével már online módon is be lehet nyújtani.

A Szonda Ipsos 2006. júniusában végzett kutatásában arra kereste a választ, hogy a felnőtt magyar lakosság mennyire ismeri, illetve mennyire használja ki az internetes ügyintézés lehetőségeit, s hogyan vélekedik az új szolgáltatásokról.

A felmérés eredményei szerint a lakosság 69%-a tudja, hogy Magyarországon ma már az interneten keresztül is lehet hivatalos ügyeket intézni. Lényegesen kisebb körben ismert tény, hogy az online ügyintézéshez regisztráció szükséges, erről csupán a válaszadók egyharmada tudott. Aki hallott róla, azok többsége sem tett konkrét lépést a regisztrációval kapcsolatban (62%), mindössze 22% informálódott az Ügyfélkapu portálján, és csak 8% regisztrált az online szolgáltatások igénybevételére.


Forrás: Szonda Ipsos


Az e-ügyintézést ismerők közül „helyszínként” a legtöbben (36%) az APEH honlapját tudták spontán módon megnevezni. A kérdezettek közel ötöde ismerte az Ügyfélkaput, az önkormányzatok honlapját, valamint a még nem működő okmanyiroda.hu oldalt. A válaszadók közül a közvetlen elérést és teljes körű tájékoztatást biztosító magyarorszag.hu oldalt mindössze 15 százaléknyian említették. Az online ügyintézési lehetőséget elvben ismerők 22%-a pedig egyetlen honlapot sem tudott megnevezni, ahol e-szolgáltatásokat lehet igénybe venni.


Forrás: Szonda Ipsos


Az Ügyfélkaput ismerők körében kedvezőnek mondható az elektronikus ügyintézés fogadtatása. Az emberek nagy része határozottan jó dolognak és kényelmes ügyintézési formának tartja az e-szolgáltatásokat. A megkérdezettek általában az online ügyintézés biztonságosságát sem kérdőjelezték meg. Ugyanakkor kedvezőtlen eredmény, hogy az elektronikus ügyintézés 2–3 éven belüli széles körű elterjedésében egyelőre kevesen hisznek. Az internetes ügyintézésre leginkább a budapestiek, a 36–49 évesek, a legalább érettségi bizonyítvánnyal rendelkezők, valamint a magasabb jövedelmi helyzetűek nyitottak.

Azóta történt

Előzmények