Nem hozta a várt eredményt az eBay

A legnagyobb internetes aukciósház, az amerikai eBay nettó nyeresége a negyedik negyedévben 44 százalékkal nőtt, de a 204,4 millió dolláros eredmény elmarad a Wall Street várakozásaitól. Az árbevétel ugyancsak 44 százalékkal emelkedett, ami némi lassulás az előző negyedévi 50 százalékhoz képest. A Nasdaq egyik slágerének számító részvény árfolyama 12 százalékot zuhant, amit a hagyományosan jónak számító év végi szezon gyengébb eredményei mellett az is előidézett, hogy az ez évre adott 4,25-4,35 milliárd dolláros árbevétel-előrejelzés ugyancsak elmarad az elemzők várakozásaitól. Hasonló eset utoljára 2003 októberében történt a céggel, amikor a várakozásoktól alig elmaradó negyedéves eredmény közzététele után a részvények 7 százalékot veszítettek értékükből.

Az eBay a vártnál szerényebb eredményt a gyenge dollár mellett azzal indokolta, hogy az Egyesült Államokban és Németországban csak lassan indult be a karácsonyi vásár. A marketingköltségek is emelkedtek, egy év alatt a teljes árbevétel 27 százalékáról 29 százalékára. A legerősebb piacnak számító Egyesült Államokban egyre élesebb a verseny, az itteni árbevétel az egy évvel korábbihoz képest csupán 25 százalékkal növekedett. Elemzők szerint globálisan sem várható nagyobb növekedés: a Jupiter Research piackutató cég szerint az online piac az idén – a tavalyi 24 százalék után – csak 20 százalékkal, 80 milliárd dollárosra fog bővülni. Az eBay stratégiája ezzel összhangban a hosszú távú befektetéseket helyezi előtérbe. Rajiv Dutta pénzügyi igazgató bejelentette, a 2005-re korábban tervezett 200 millió dollárnál másfélszer többet fordítanak fejlesztésre és bővítésre, és elsősorban a kínai piachoz fűznek nagy reményeket.

Azóta történt

Előzmények