Egy március 31-én életbe lépő törvénymódosítás következtében csökkenhetnek a csomagküldő kereskedők, így az elektronikus úton kereskedők (jellemzően a webáruházak) terhei, akiknek a korábbi rendelkezéssel ellentétben ezentúl nem lesz kötelező vevőszolgálati helyiséget fenntartaniuk. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) tavaly nyáron kezdeményezte a kereskedelmi törvény ez irányú módosítását, ezzel reagálva a szakma részéről évek óta felmerülő igényre.
A korábban minden kereskedőre nézve kötelezően fenntartandó vevőszolgálati helyiségnek a legtöbb esetben nem volt érdemi funkciója: távértékesítésnél ugyanis valószínűtlen, hogy a fogyasztó személyesen reklamáljon az akár több száz kilométerre levő helyiségben, főként hogy a fogyasztók a távértékesítés során őket megillető jogaikat a kereskedővel való személyes találkozás nélkül is érvényesíthetik; például elállási joguk gyakorlásakor a hibás vagy nem kívánt terméket postán küldhetik vissza a kereskedőnek. A vevőszolgálati helyiség létesítése és fenntartása tehát nem szolgálja hatékonyan a fogyasztók védelmét, ám folyamatosan adminisztratív terhekkel és költségekkel jár a vállalkozások számára – mutat rá a GKM közleménye.
A törvény módosítása azért is időszerű, mivel az EU-s országok döntő többsége nem alkalmaz ilyen jellegű kötelezettséget a csomagküldő kereskedelem határokon átnyúló jellege miatt – különösen igaz ez az internetes kereskedelemre –, így a magyar vállalkozások versenyhátrányba kerültek.
A kizárólag csomagküldésre szakosodott kereskedőknek március 31-től ugyanakkor továbbra is meg kell felelniük a fogyasztók védelme érdekében létrehozott törvényi szabályozásoknak, különösen a távollevők között kötött szerződésekre és az elektronikus kereskedelemre vonatkozó jogszabályokban foglalt fogyasztóvédelmi és tájékoztatási kötelezettségeknek.