Bővül az animációs kérdések köre a KRESZ-vizsgákon

A kedvező tapasztalatok alapján januártól a járművezetői elméleti vizsgákon előforduló mozgóképes kérdések adatbázisát kibővítik.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium bejelentette, hogy a kedvező tapasztalatok alapján, illetve a felkészültség alaposabb mérése érdekében bővítik a járművezetői vizsgákon a számítógépes animációval elkészített feladatokat.

A minisztérium közleménye kitér arra, hogy a pár éve indult projekt keretében a 3D-s, számítógépes grafikát alkalmazó képalkotási technika lehetővé tette nagyszámú, változatos forgalmi helyzet előállítását. A különböző részletek eltérő színtelítettségű megjelenítése pedig a lényeges információk felismerésében, beazonosításában segíti a vizsgázókat. Az új technológia további fejlesztések megvalósítását alapozta meg, így 2016 májusában vezetői engedély kategóriánként két-két kérdéshelyen megjelentek a mozgóképes vizsgakérdések. A vizsgázó így nemcsak egy adott időpillanatban fennálló forgalmi helyzetet lát és értékel, hanem annak közelmúltbeli történéseit is figyelembe véve képesnek kell lennie több, egymást követő információ feldolgozására is.

Kiderült, hogy az út típusú feladatokat, a mozgóképes kérdéseket a járművezető-képzők és a vezetni tanulók is kedvezően fogadták. A kb. 10 másodperces animáció akár többszöri megtekintésére, a válaszlehetőségek feldolgozására ugyanúgy egy perc áll rendelkezésre, mint a szöveges vagy állóképes feladatoknál. A mozgóképes kérdéseknél az átlagos válaszidő ennek megfelelően valamelyest hosszabb, azonban azokat a hagyományos tesztelemeknél nagyobb százalékban válaszolják meg helyesen a jogosítványszerzéssel próbálkozók.

A minisztérium által ellenőrzött és jóváhagyott, januártól bevezetendő új kérdések egyelőre a meglévő két mozgóképes kérdéshely adatbankját bővítik. Az E-Educatio Információtechnológia Zrt. által megalkotott problémafelvetések megválaszolása során a vizsgázóknak számot kell adniuk arról, mennyire képesek a megtanult szabályokat és módszereket valósághű helyzetekben (pl. útkereszteződésben való áthaladási sorrend meghatározásában, egymást követő közlekedési jelzések értelmezésében, veszélyhelyzet felismerésében stb.) helyesen értelmezni és alkalmazni.

A technológia a jövőben várhatóan egyre növekvő mértékben alakítja majd vizsgáztatás menetét, hiszen a módszer eredményesen alkalmazható a vezetéstechnika, a közlekedésbiztonság és a közlekedési kultúra terén megszerzett tudás és készségek felmérésére.

Előzmények