A Nokia már Finnországban is leépít

Úgy tűnik, a nem is oly rég még piacvezető finn mobilgyártó, a Nokia egyelőre nem találja a válságból kivezető utat, ugyanis ma bejelentették, hogy a korábban már közzétett négyezer fős elbocsátás után újabb leépítést hajtanak végre: 2013 végéig több gyárat is bezárnak. Ami ebben igazán fájdalmas lehet számukra, az az, hogy a német és kanadai gyárak (Ulm és Burnaby) mellett Finnországban is csökkentik a gyártást (a salói üzemet állítják le, de itt a kutatási-fejlesztési részleg megmarad). A leépítések összesen 10 ezer alkalmazottat érintenek, vagyis globálisan minden ötödik embertől megválnak.

A cég egyébként nem drámai módon tette meg bejelentését, hanem egyetlen napra több közleményt is bezsúfolt, melyek – legalábbis kommunikációs szempontból – azt a hatást keltik, hogy a vállalatnál hatalmas, innovatív természetű átalakítás zajlik, melynek fő célja, hogy a mamutként már nem működő Nokiát egy kisebb, de jelentősen hatékonyabban működő, néhány különleges terméket magas szinten előállító vállalkozássá alakítsák.

Ezt mutatja az ilyen helyzetekben szinte kötelező jellegű menedzsment-karcsúsítás és átszervezés, másrészt az a szintén ilyenkor elmaradhatatlan bejelentés, hogy az eddigi széles portfoliót szűkítik: a Nokia közölte, hogy a jövőben a Lumia okostelefonokra, illetve a helyfüggő szolgáltatásokra koncentrálnak. Az is a megszokott válságkezelés része, hogy egyéb költségcsökkentési intézkedéseket is végrehajtanak (ez ilyen esetben bármi lehet, ami pénzt takarít meg), illetve megszabadulnak az igazán nagy cégekre jellemző üzletágaktól: a Nokia bejelentette, hogy egy svéd befektetési társaságnak eladják a luxustelefonokat gyártó Vertu részleget. „Kommunikációs szépségtapaszként” ugyanakkor azt is bejelentették, hogy mindenestül megveszik a már évtizede partnerként dolgozó Scaladót (pontosabban: a technológiákat, a fejlesztőket és szabadalmakat vásárolják meg), mely cég a világ legjobbjai közé számít a képalkotási technológiákat illetően. A Nokia vezetője szerint az akvizíció célja, hogy okostelefonjaik kamerája a lehető legjobb szolgáltatást nyújtsa.

A tapasztalatok szerint a válságmenedzselés lépései minden cégnél nagyon hasonlóak, a végeredmény azonban kétséges: lehet feltámadás, de végleges bukás is. A Nokiát illetően sem lehet semmi biztosat jósolni, mindenesetre az nem sok jóval biztat egyelőre, hogy két olyan területen akarnak kitörni, melyeken elképesztő a verseny a piacon: okostelefon és helyfüggő szolgáltatások. Itt valami nagyon-nagyot kéne dobniuk, hogy talpra állítsák a mobilok alsó szegmensében még mindig vezető, de már zuhanó vállalatot.

  • Kapcsolódó cégek:
  • Nokia

Azóta történt

Előzmények