Arcról megismer a magyar mentő

Hamarosan, egészen pontosan júniustól lép életbe az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) új menetirányítási rendszere (MIR). Jelenleg a 15 percen belül érkező mentők aránya 79,8 százalék, de a fejlesztés célja az, hogy elérjék a 86,6 százalékot. Az OMSZ 2013-ban kiírt tenderét az Enterprise Group és a Tigra Kft. konzorciuma nyerte meg azután, hogy az Enterprise egy éve visszalépett a 112-es hívószám tendertől.

A telefónia és az informatikai hálózat fejlesztése pozitív hatással lesz a segélyhívások fogadásának biztosítására, a telefonos ügyintézők közötti híváselosztásra, a hanganyagok archiválására is többek között. A menetirányítást támogató rendszer (CAD) bevezetése után a mentők hamarabb elindulhatnak az adott címre, a kiegészítő adatokat pedig menet közben kaphatják meg az intelligens fedélzeti terminálon keresztül. Az IT café kérdésére Orbán Előd, az Enterprise Group ügyvezető igazgatója elmondta, rendszereik képesek lesznek fogadni a jövő évtől bevezetésre kerülő E-call rendszeren érkező extra információkat is a balesetet szenvedett autósoktól.

Hetvenről nyolcvan százalékra növelnék a megfelelő egység riasztási arányát is az OMSZ-nél. Ez azt jelenti, hogy olyan egység induljon el a helyszínre, amely az adott esethez szükséges minden eszközzel rendelkezik.

Nagyon komplex, 9 millió soros kódja van
Nagyon komplex, 9 millió soros kódja van [+]

Jelenleg Magyarországon 260 mentőállomás működik, az ezeken dolgozó mentőegységeket 20 menetirányítási csoport és egy válságkezelő központ irányítja. Ez közel 200 mentésirányítási munkahelyet jelent, az ő életük is könnyebb lesz júniustól. A többmonitoros munkaállomások a navigáción felül a sürgősségi ellátás szervezését, illetve az erőforrás-tervezést is megkönnyíthetik.

Ha nagy baj van, a mentőben is lehet majd távkonzíliumot tartani, sőt, nem csak megbeszélhetik a helyes eljárást, a mentőben keletkező adatokhoz a kórház is hozzáférhet majd, hogy mikor megérkezik az ellátásra szoruló, már mindent tudjanak róla, mint az amerikai kórházas sorozatokban.

A MIR a fejlesztéseket követően "európai színvonalú, modern és jóval hatékonyabban működő" lesz a tervek szerint. Emellett áprilisban az Enterprise Group bemutatja az EMMA 2.0-t (Enterprise Multi Medikai Alkalmazás) is, ennek a legnagyobb újítása az, hogy a betegirányítást opcionálisan képes megkönnyíteni arcfelismerésen alapuló technológiával. Így a mentő arcról megmondhatja a kórelőzményt, akár egy eszméletlen állapotban lévő betegről is. A másik újdonság a felhő alapú tárolás, mellyel kapcsolatban Orbán Előd, az Enterprise Group ügyvezető igazgatója újságírói kérdésre elmondta, konkrét igény egyelőre nincs a magyar egészségügyben a felhőben történő tárolásra, de hamarosan meg fog jelenni, ahogy ez történt számos más iparágban is. Az alkalmazást a Magyar Kórházszövetség kongresszusán mutatják majd be áprilisban.

Azóta történt

  • Google Glass a sürgősségi osztályon

    A saját fejlesztésű, kísérleti jelleggel kialakított, az okosszemüvegre alapozott információs rendszer jól vizsgázott egy amerikai kórházban.

Előzmények

  • Elindulhat a 112-es projekt

    Az elhúzódó közbeszerzési eljárás miatt március helyett az év végére készül el a rendszer.