Öt év múlva már csak vasárnap jelennek meg az újságok

Az amerikai újságok 10 dollárt vesztettek a nyomtatott hirdetések bevételein minden egyes online hirdetésből származó egydolláros növekedés mellett; mindez hatalmas zuhanás a 2010-es számadatok tekintetében is – derül a ki a Pew Kutatóközpont State of the News Media (A hírközvetítés helyzete) című tanulmányából.

Tom Rosenstiel, a Pew’s Project For Excellence in Journalism igazgatója a Business Week számára adott telefonos interjújában a felmérést kommentálva kijelentette: „A teljes hírközvetítő iparág alapvetően kedvezőtlen helyzetben van ezen a területen” – utalt arra Rosenstiel, hogy a nagy internetes cégek, mint a Facebook, a Google, az Apple szolgáltatásai, egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a reklámtortából, és egyre nagyobb mértékben teszik rá a kezüket a cégek hirdetési keretösszegeire.

Az egyik legnagyobb problémát az jelenti, hogy a nyomtatott sajtóban érdekelt vállalkozások online reklámjaikkal nem képesek pótolni a nyomtatott hirdetések okozta veszteséget. A Newspaper Association of America szakmai szervezet kimutatása szerint a hírlapok teljes reklámbevétele tavaly az előző évhez képest 7,3 százalékkal csökkent, így produkálták a 23,9 milliárdos bevételt. Más oldalról megfogalmazva: míg a hírközvetítéssel is foglalkozó weboldalak reklámbevétele 2011-ben 207 millió dollárral nőtt az előző évhez képest, addig a nyomtatott reklámokból származó bevétel ugyanebben az időszakban 2,1 milliárd dollárral esett vissza 2010-hez képest.

A menekülési útvonalakra utalva Rosenstiel elmondta, hogy a The New York Times kisebb anyagi nyereségre tett szert azáltal, hogy újságjuk tartalmának döntő részét az interneten már csak pénzért teszik elérhetővé a felhasználók számára. A Pew tanulmánya szerint a következő hónapokban több mint száz újság követi majd a példájukat, és tér át a digitális előfizetésre. A teljes Times-lapcsalád eddig 406 ezer új fizető olvasóval lett gazdagabb ez által [ne feledjük: e lapok tulajdonosa a News Corp., amelynek vezetője az a Rupert Murdoch, aki a sajtó financiális válságából az egyetlen kivezető útként az előfizetéses rendszert határozta meg  – a szerk.]. A piackutató előrejelzése szerint a modell várható elterjedése öt éven belül odáig vezethet, hogy hagyományos, papíron kézhez kapott újsághoz az emberek már csak hetente egyszer, az angolszász világban megszokott könyvnyi méretű vasárnapi szám esetében juthatnak.

Azóta történt

Előzmények