Az amerikai újságok 10 dollárt vesztettek a nyomtatott hirdetések bevételein minden egyes online hirdetésből származó egydolláros növekedés mellett; mindez hatalmas zuhanás a 2010-es számadatok tekintetében is – derül a ki a Pew Kutatóközpont State of the News Media (A hírközvetítés helyzete) című tanulmányából.
Tom Rosenstiel, a Pew’s Project For Excellence in Journalism igazgatója a Business Week számára adott telefonos interjújában a felmérést kommentálva kijelentette: „A teljes hírközvetítő iparág alapvetően kedvezőtlen helyzetben van ezen a területen” – utalt arra Rosenstiel, hogy a nagy internetes cégek, mint a Facebook, a Google, az Apple szolgáltatásai, egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a reklámtortából, és egyre nagyobb mértékben teszik rá a kezüket a cégek hirdetési keretösszegeire.
Az egyik legnagyobb problémát az jelenti, hogy a nyomtatott sajtóban érdekelt vállalkozások online reklámjaikkal nem képesek pótolni a nyomtatott hirdetések okozta veszteséget. A Newspaper Association of America szakmai szervezet kimutatása szerint a hírlapok teljes reklámbevétele tavaly az előző évhez képest 7,3 százalékkal csökkent, így produkálták a 23,9 milliárdos bevételt. Más oldalról megfogalmazva: míg a hírközvetítéssel is foglalkozó weboldalak reklámbevétele 2011-ben 207 millió dollárral nőtt az előző évhez képest, addig a nyomtatott reklámokból származó bevétel ugyanebben az időszakban 2,1 milliárd dollárral esett vissza 2010-hez képest.
A menekülési útvonalakra utalva Rosenstiel elmondta, hogy a The New York Times kisebb anyagi nyereségre tett szert azáltal, hogy újságjuk tartalmának döntő részét az interneten már csak pénzért teszik elérhetővé a felhasználók számára. A Pew tanulmánya szerint a következő hónapokban több mint száz újság követi majd a példájukat, és tér át a digitális előfizetésre. A teljes Times-lapcsalád eddig 406 ezer új fizető olvasóval lett gazdagabb ez által [ne feledjük: e lapok tulajdonosa a News Corp., amelynek vezetője az a Rupert Murdoch, aki a sajtó financiális válságából az egyetlen kivezető útként az előfizetéses rendszert határozta meg – a szerk.]. A piackutató előrejelzése szerint a modell várható elterjedése öt éven belül odáig vezethet, hogy hagyományos, papíron kézhez kapott újsághoz az emberek már csak hetente egyszer, az angolszász világban megszokott könyvnyi méretű vasárnapi szám esetében juthatnak.