A nomád, a játékos és az üzletkötő

Az Oracle új kiskereskedelmi kutatása három fogyasztói személyiségtípust azonosított, és új trendeket fedett fel a mobil fizetési megoldások, az áruvisszaküldés és az új technológiai megoldások elfogadása terén.

Az Oracle közzétette annak a 2017-es nemzetközi felmérésnek az eredményeit, amely több mint 15 ezer fogyasztó vásárlási preferenciáit és hozzáállását vizsgálta Európában, Észak- és Latin-Amerikában, valamint Ázsiában. A Retail in 4 Dimensions: Understanding Consumer Behavior in an Age of Relativity (Négydimenziós kiskereskedelem: a fogyasztói magatartás értelmezése a relativitás korában) című jelentés három fogyasztói magatartást szemléltető személyiségtípust emelt ki. Mindezek mellett olyan lehetőségekre is kitért, amelyek révén a kereskedők megismerhetik a személyes ajánlatok, mobil fizetési rendszerek, automatikus utánrendelés és a virtuális valóság vásárlói élményre gyakorolt hatásait.

A felmérés eredményei szerint a fogyasztók világszerte és minden csatornára vonatkozóan szilárd elképzelésekkel rendelkeznek a házhoz szállítással, az áruvisszaküldéssel és az önkiszolgálással kapcsolatban az e-kereskedelem terén.

Három új vásárlói profil

Míg a digitális innovációk újabb és újabb radikális változásokat hoznak a kiskereskedelemben, a jelentés szerint három globális makrotrend van kialakulóban a fogyasztói magatartások terén. Az egyik ilyen fogyasztótípusba olyan vásárlók tartoznak, akik minden csatornát igénybe vesznek, és kihasználják mind a digitális, mind pedig a fizikai kapcsolati pontok előnyeit. A második kategóriába azok a leleményes vásárlók tartoznak, akik nyitottak az új, innovatív és technológiára alapuló fogyasztói élményekre. A harmadik típusú vásárlók ártudatosan keresik a kedvezményes ajánlatokat, és mindig a legjobb ár-érték arányt részesítik előnyben.

A nomád

Sokoldalú vásárló, aki nem ragaszkodik egy adott márkához vagy csatornához, hanem inkább feltérképezi a termékek megismerésével és felkeresésével kapcsolatos lehetőségeket a vásárlás előtt.

A felmérés szerint:

  • a fogyasztók 42 százaléka interneten és boltokban egyaránt vásárol minden héten
  • a fogyasztók 73 százaléka kiskereskedésbe szeretné visszavinni az interneten vásárolt termékeket
  • a fogyasztók 55 százaléka a boltban való böngészés közben is szeretné mobiltelefonnal ellenőrizni a termékkínálatot

A játékos

Technológiai megoldásokra alapozza vásárlási élményét, illetve olyan márkákat keres, amelyek újragondolt szolgáltatási rendszert nyújtanak.

A felmérés szerint:

  • a családok 44 százaléka szükségesnek tartja a virtuális értékesítési asszisztensek jelenlétét
  • a fogyasztók 35 százaléka örülne, ha drónokkal vagy vezető nélküli autókkal szinte valós időben kapnák kézhez megrendelt termékeiket
  • a fogyasztók 43 százaléka rendkívül örülne, ha egyéni tárgyakat tudna három dimenzióban nyomtatni

Az üzletkötő

Imád alkudozni, és a kedvezményekre vadászik vásárlás közben.

A felmérés szerint:

  • a fogyasztók 84 százaléka elsődleges vásárlási szempontnak tartja a versenyképes árkonstrukciókat és promóciókat
  • a fogyasztók 65 százaléka kiemelkedően fontos vásárlási szempontnak tartja a személyre szabott ajánlatokat és promóciókat
  • a fogyasztók 50 százaléka valós idejű online ajánlatokban szeretne részesülni attól függően, hogy éppen mit böngésznek

Kiskereskedelmi innovációs lehetőségek hat trend mentén

A fent említett jelentés szerint a fogyasztók egyértelmű szerepet osztottak a technológiának a kiskereskedelmi szektor új globális standardjainak megállapítása terén. Ennek megfelelően valamennyi fogyasztó hasonló elvárásokat támaszt az áruk kiszállításával és visszaküldésével kapcsolatban, illetve önkiszolgáló mobil fizetési rendszereket és személyre szabási lehetőségeket szeretne.

A személyre szabott ajánlatok és az adatvédelem összeegyeztetése

  • míg a fogyasztók 67 százaléka nem szeretne e-kereskedelmi fiókot beállítani, 57 százalékuk azonnal, egyetlen kattintással le szeretné adni rendeléseit, amihez fizetési profil létrehozása szükséges
  • a fogyasztók 29 százaléka „ijesztően tolakodónak” találja a közösségi médiumokra alapuló ajánlatokat
  • a fogyasztók 52 százaléka egyéni ajánlatokat szeretne kapni a bolti böngészés közben az adott üzletben meglévő hűségkonstrukciójuk keretében megadott személyes adatok alapján

Forgalomnövelés és személyre szabott ajánlatok divatcikkek terén

  • a fogyasztók 83 százaléka hetente legalább egyszer vásárol boltban, 7 százalékuk minden nap vásárol divatcikkeket az üzletekben, 22 százalékuk pedig egy héten többször is megfordul boltokban
  • az ezredfordulós, illetve az azt megelőző átmeneti generációba tartozó fogyasztók 50 százaléka rendkívül vonzónak találja a 3D-nyomtatást
  • a fogyasztók 40 százaléka hetente legalább egyszer vásárol vagy böngészik divatcikkeket online áruházakban

Gyorsabb és okosabb fizetési és önkiszolgálási megoldások

  • a fogyasztók 56 százaléka ragaszkodik az önkiszolgáló pénztárakhoz
  • az ezredfordulós generációba tartozó fogyasztók 65 százaléka a vásárlás napján szokott utánanézni a termékeknek, és bolti átvételre lefoglalni őket; 58 százalékuk a vásárlás előtti napon tesz így
  • a fogyasztók 60 százaléka mobil fizetési lehetőségekkel szeretne élni a boltban – ez különösen jellemző az ezredfordulós és az azt megelőző átmeneti generációs fogyasztókra (67 százalék)

Egyszerűbb áruvisszaküldési folyamatok

  • a fogyasztók 82 százaléka ingyenes elszállítással szeretné visszaküldeni az online vásárolt termékeket
  • a fogyasztók 34 százaléka 30 napnál hosszabb áruvisszaküldési időszakot szeretne
  • a fogyasztók 70 százaléka minden megvásárolt termékre érvényes, ingyenes, kétnapos áruvisszaküldési időszakot szeretne

Automatikus utánrendelés és élelmiszer-vásárlási javaslatok

  • a fogyasztók 48 százaléka szerint az automatikus utánrendelés fontos vásárlási szemponttá válhat a jövőben
  • a fogyasztók 33 százaléka „ijesztően tolakodónak” tartaná, ha a szupermarketek vásárlási, közösségi és környezeti adatok alapján automatikusan szállítanának élelmiszereket
  • a fogyasztók 40 százaléka „fantasztikusnak” tartaná, ha a szupermarketek a technológia segítségével bevásárlólistákat javasolnának a rajta szereplő termékek árának automatikus felszámítása nélkül

Terjedő technológiákban rejlő lehetőségek

  • a fogyasztók 48 százaléka otthona kényelmében szeretne személyre szabott virtuális boltban vásárolni, és a megvett termékeket házhoz szállíttatni, 48 százalékuk pedig virtuális ruhakollekciót állítana össze, és a termékeket az üzletben venné át
  • a fogyasztók 39 százaléka (minden korcsoportból) „ijesztőnek” tartaná a robotasszisztenseket
  • a drónnal vagy vezető nélküli autóval végzett házhoz szállítás iránt az ezredfordulós generációba tartozó fogyasztók (42 százalék) és a családok (43 százalék) érdeklődtek a legjobban

Azóta történt

Előzmények