Sok kicsi nehezen megy sokra

Számos kísérlet indult az internetgazdaság fellendülésének dicső napjaiban a hagyományos bankkártyás és készpénzes fizetések alternatívájának megteremtésére. Bár az érintett vezetékes és mobiltávközlési cégek, internetes és informatikai szolgáltatók, továbbá pénzintézetek azóta is keresték az emberek "filléres" (öt dollárnál nem nagyobb értékű) vásárlásainak elektronikus formáit, eddig viszonylag nehezen tudták leszorítani a szolgáltatási és tranzakciós költségeket. Pedig enélkül a kis kiadások kezelése többe kerül, mint amit azok hoznak a konyhájukra. A TowerGroup piackutató Financial Timesban idézett, nemrégiben készült felmérése szerint az utóbbi időben jelentősen megváltozott a helyzet: mind keresleti, mind kínálati oldalról erősödik az elektronikus mikrofizetések iránti igény. A vásárlók ugyan csak néhány területen, elsősorban a mobiltelefonos csengőhang-letöltés, illetve az internetes zeneletöltés területén jelentek meg, keresletük azonban erős és egyre nő. Eközben a kiszolgáló technológia (például a széles sávú adatátvitel) is egyre inkább rendelkezésre áll és ára is egyre elfogadhatóbb a kis vásárlásokkal összevetve. A TowerGroup becslése szerint az Egyesült Államokban az internetes és mobil-mikrofizetések piaca évi 23 százalékos ütemben, 11,5 milliárd dollárra nő 2009-re a 2003-as kétmilliárdról.

A várható fejlemények között érdemes megemlíteni, hogy a mobiltelefonos és internetes mikrovásárlások mellé hosszabb távon felzárkóznak a normál kiskereskedelemben (point of sale, POS) használatos terminálokon lebonyolított kis kifizetések is. A szolgáltatók folyamatosan fejlesztik azokat a technológiákat, amelyekkel a jelenleg egyeduralkodó termékek, a digitális tartalmak mellett egyéb filléres árucikkek megvétele is megoldható kifizetődően mind a vevő, mind az eladó számára.

További figyelembe veendő körülmény, hogy a jelentős fejlődés ellenére a kis összegű elektronikus kifizetések hosszabb távon is viszonylag jelentéktelenek maradhatnak a fogyasztási cikkek piacának több ezer milliárd dollár értékű elektronikus fizetési üzletágán belül. Az USA-ban például 2003-ban a mobiltelefonokról lebonyolított kis kifizetések összértéke csak 0,15 milliárd dollár volt.

A fejlődés gátja, hogy egyelőre számos mikrofizetési eljárás létezik. Az egyikben, a mobiloperátok által kedvelt módszerben a vásárlások összegét egyszerűen hozzáadják az ügyfél telefonszámlájához. A másikban a kereskedőnél összeadják a kisebb kiadásokat és egy nagy vásárlásként számolják el azokat. A harmadikban minden egyes vétel esetében közvetlenül megterhelik a vásárló bankszámláját; végül létezik az előre fizetéses módszer, amelyben – értelemszerűen – az előre kifizetett számláról vonják le e vásárolt termékek, szolgáltatások árát. A TowerGroup szerint a következő évben egymás mellett, egymással versenyezve élnek majd tovább ezek a módszerek: a direkt számlaterhelés a mobilvilágban fog hódítani, a tranzakciók összegzése az internetes tartalmak megvételének eszköze lesz, az előrefizetés pedig jelen lehet mindkét részpiacon. A pénzintézetek egyre inkább megtanulják kezelni a mikrofizetéseket, és azon lesznek, hogy összeházasítsák ezeket meglévő (elsősorban kártyás) elektronikus fizetési rendszereikkel.

Előzmények