Nem a Tesla Autopilot okozta a halálos balesetet

A felügyelő hatóság mind a sofőrök, mind a gyártók figyelmét felhívta arra, hogy pontosan tisztázni kell, hogy mit tudnak a vezetéssegítő rendszerek.

Az Egyesült Államok közlekedésbiztonsági felügyelete (National Highway Traffic Safety Administration – NHTSA) lezárta azt a vizsgálatot, melyet egy olyan, tavaly májusban történt halálos baleset körülményeinek tisztázása céljából indítottak, amelyben egy olyan Tesla Model S volt érintett, amelyben a baleset idején használták a gyártó vezetéssegítő rendszerét, az Autopilotot. A kiadott jelentés szerint a vizsgálat során nem találtak bizonyítékot arra, hogy az Autopilot hibájából következett volna be a szerencsétlenség.

Az ügy igen komoly figyelmet kapott az autógyártók részéről, hiszen az eredményeknek komoly hatása lehet a gőzerővel folyó fejlesztésekre.

A jelentés megállapítja, hogy a balesetért elsősorban a sofőr, Joshua Brown volt a felelős, nincs szükség visszahívásra. A vizsgálat során kiderült, hogy az ütközés előtt Brown nem hajtott végre semmilyen akciót (vagyis a féket sem használta), utolsó tevékenysége az volt, hogy két perccel előtte beállította a tempomatot 74 mérföld/órára (kb. 120 km/órára). Az NHTSA szakértője szerint Brownnak mindenképpen kellett volna valamit tennie, hogy elkerülje az ütközést: fékeznie kellett volna, eltekernie a kormányt stb.

Tesla
[+]

Azt is megállapítja, hogy a sofőrnek a becsapódás előtt legalább hét másodperccel meg kellett látnia azt a teherautót, amelynek pótkocsijába fékezés nélkül beleszáguldott. Ugyanakkor azt is közli, hogy elképzelhető az is, hogy egy ilyen rendszernél a felhasználó nincs teljesen tisztában annak működésével, így bizonyos helyzetekben elbizonytalanodhat, hogy be kell-e avatkoznia, ez viszont lehet balesetek oka.

Az NHTSA vezetője közölte, hogy az ilyen rendszerek használata során kettős a felelősség: a gyártóknak világosan el kell magyarázniuk ügyfeleiknek, hogy a rendszer mire képes és mire nem, a vezetőknek pedig pontosan be kell tartaniuk az utasításokat, hogy soha ne veszítsék el az autó fölötti kontrollt.

A jelentést kommentáló szakértők kiemelik, hogy mindez nem jelenti azt, hogy az autógyártók mentesülnének a felelősségre vonás alól, ha a vezetéssegítő rendszer hibájából következik be egy baleset.

A Tesla vezetője, Elon Musk méltatta a döntést Twitter-fiókjában, az elhunyt sofőr családjának ügyvédje pedig azt közölte, hogy alaposan áttanulmányozza az NHTSA jelentését, mielőtt eldöntik, hogy tesznek-e további jogi lépéseket.

  • Kapcsolódó cégek:
  • Tesla

Azóta történt

Előzmények