Megvan a Thunderbird gazdája

Tegnap hivatalosan is megalakult a Thunderbird levelezőklienst fejlesztő Mozilla-leányvállalat: az elmúlt nagyjából fél évben csak MailCo néven emlegetett profitorientált vállalkozás neve Mozilla Messaging lett. A céget David Ascher vezeti, igazgatótanácsának pedig rajta kívül még két tagja van: Chris Beard, a Mozilla Labs igazgatója, és Mårten Mickos, a Sun által nemrég felvásárolt MySQL vezérigazgatója. Egyelőre alkalmazottakból sincs sok, mindössze 5-6, de rengeteg külsős – többek között a Sun és a Qualcomm alkalmazásában álló programozó – dolgozik főállásban a szoftver fejlesztésén.

Ascher szerint a következő jelentős kiadás, a Thunderbird 3.0 még az év vége előtt megjelenhet. Az új levelező egyik fontos újítása lesz a beépített naptár, amely a tervek szerint a Lightning Calendarra épül majd. Ugyancsak kiemelt prioritást kap a keresés – főleg az üzenetek tartalmában kereső motor – továbbfejlesztése és általában a használhatóság javítása, továbbá tervbe van véve online és offline kapcsolattartó megoldások (például a Retroshare üzenetküldő és fájlcserélő) integrálása is. Az első nyilvános tesztverzió kiadását körülbelül három hónap múlva reméli Ascher.

A Mozilla Messaging elnevezés sokat elárul az új vezető terveiről: Ascher jelentősen ki akarja terjeszteni a Thunderbird szolgáltatásait. Elképzelései szerint idővel a program egy általános kommunikációs szoftverré nőhet majd, amely együttműködik az azonnali üzenetküldő szoftverekkel, a mobilos SMS-ekkel vagy a saját levelezőrendszert működtető weboldalakkal (mint amilyen például a Facebook vagy az iWiW).

Az új vezető feje egyelőre nem fáj az árbevétel miatt. Amint a CNET News.com-nak elmondta: ugyanazt a receptet akarja követni, amely a Firefoxnál már bevált. Ott sem egy olyan termék elkészítése volt a cél, amely pénzt hoz, hanem egyszerűen a legjobb internetes böngészőt akarták megcsinálni.

Egyelőre – amint egy korábbi blogbejegyzésében írta – a legfontosabb cél a program felhasználói bázisának bővítése. „A Thunderbird befolyása a felhasználók számával arányos, ezért az elsődleges célom az áttérők számának növelése. Ugyan a jelenlegi felhasználói bázisunk is tekintélyes – sok millió, többnyire nagyon elégedett userből áll –, de a Thunderbird potenciális felhasználóinak száma ennél nagyságrendekkel nagyobb” – fogalmazott.

Azóta történt

Előzmények