Nem kevés gondot okoz Magyarországon az autópályás útdíjak fizetése, s még többet azok a próbálkozások, melyek e macera okozta idegeskedések és problémák digitális módszerekkel történő megoldására kínálnak megoldást. Pedig talán nem lenne ez olyan bonyolult… Most egy újabb kísérletről értesülhettünk, melynek során az elektronikus útdíjrendszer magyarországi bevezetésére tervezett közbeszerzési pályázat előkészületeinek időszakában a magyar T-Systems és a német Satellic Traffic Management a Balaton mellett kialakítottak egy demonstrációs szakaszt, ahol az általuk ajánlott, műholdas helymeghatározáson alapuló útdíjbeszedési technikát mutatják be.
„A demonstrációs szakaszon bemutatjuk, hogy milyen kényelmes az akadály nélküli, ún. free-flow típusú útdíjrendszer használata. A díjak automatikusan, a járművek megállítása és sebességkorlátozása nélkül kerülnek megállapításra” – közölte Heike Ballhaus, a Satellic értékesítési igazgatója a mai balatonkenesei rendezvényen, ahol a díjbeszedési technikát a gyakorlatban bemutatták. „Ez a rendszer nem igényel út menti infrastruktúrát, így díjadatgyűjtő hidakat, fizetőkapukat sem. Ezért az itt bemutatott díjfizetési technológia ideális megoldás Magyarország számára” – hangsúlyozta Ablonczy Balázs, a T-Systems üzletágvezető-helyettese.
A hozzávetőleg 30 kilométer hosszú demonstrációs szakasz az M7-es autópályán, valamint a közeli első- és másodrendű főutakon halad. A szakasz bizonyos elemeit a bemutató példájában díjkötelessé tették, így a speciálisan a bemutató céljaira kialakított járművel virtuálisan fizetni kell az úthasználatért.
Az útdíjfizetési rendszer műszaki alapeleme a járműbe épített miniszámítógép. Az úgynevezett on-board unit (OBU) lehetővé teszi az automatikus és használatarányos díjszedést. A matricás rendszertől eltérően itt a ténylegesen megtett útszakaszért kell fizetni, tehát azon az elven működik, hogy aki többet utazik, többet is fizet. Emellett az úthasználati díjszabás sávosan is kialakítható, például az út besorolásától, a jármű típusától vagy az utazás időpontjától függően.
A fedélzeti egység működési elve két bevált technológiára épül: a műholdas helymeghatározásra és a mobilkommunikációra. E két technológia újszerű kombinációját alkalmazzák Németországban is a tehergépkocsik díjfizetési rendszerében. Az OBU műholdjelek segítségével felismeri saját tartózkodási helyét, majd kiszámítja a megtett díjköteles útszakaszok után fizetendő díjakat. Ezeket az adatokat az OBU mobilkommunikáció segítségével egy adatközpontba juttatja el. A használók innen kapják meg rendszeresen számlájukat, tehát nincs szükség hidakra, külön forgalmi sávokra vagy fizetőkapukra, amilyenek a hagyományos díjfizető rendszerek esetén használatosak. A díjbeszedésnek ez a módja megfelel az Európai Unió azon elvárásának, hogy biztosítani kell az úthasználati díjat ellenőrző rendszerek együttműködési lehetőségét. A gyártók kiemelték a sajtótájékoztatón az OBU „tanulékonyságát”, illetve azt, a demonstráció megvalósítása mindössze két hetet vett igénybe.
Egy újabb módszer. Majd kiderül… Abban az országban, ahol az ember szeme láttára építtettek kormányzati tisztségviselők százmilliókért díjszedő kapukat, melyeket a következő kormányzati tisztségviselők százmilliókért lebonttattak, csodát már nem vár már az ember.
Útdíj GPS-szel: Annyi kilométerért fizetsz, amennyit megtettél
- Írta: Dajkó Pál
- Forrás: IT.news
- Kapcsolódó cégek:
- T-Systems
Azóta történt
-
Nagy Teknősverseny az interneten
A világ legnagyobb teknőseinek sorsára figyelmeztet egy környezetvédelmi kampány.
Közösségi média 0
-
Életmentés GPS-navigációval
Folytatódik a „Navigáció a gyors segítségért” elnevezésű segélyakció.
Tech 2
-
Magyar navigációs szoftver kerül a Sony konzoljába
A Nav N Go termékét csomagolja a PSP-hez a japán vállalat.
Szoftver 1
-
Már az oroszoknak is van saját GPS-ük
Igaz, egyelőre még csak Oroszországot fedik le a műholdak.
Tech 9
Előzmények
-
Kibővítette régiós központját a T-Systems
A fejlesztés eredményeként további 60 fővel bővítik a szolgáltató központ létszámát.
Mérleg 34
-
Kedvelik Szlovákiát az it-cégek
Ha ilyen ütemben növelik alkalmazottaik számát a betelepült vállalatok, hiány lesz a képzett szakemberekből.
Mérleg 7
Hirdetés
Felesleges óvatosság a vírusvédelem?
PR Gyakran hallani ismerősöktől, fórumokban, hogy nem kell vírusvédelem, maximum a beépített, ingyenes. Sőt, szakcikkekben is sokszor lehet találkozni olyan állításokkal, hogy manapság már felesleges dolog az antivírus, kár erre költeni.
Percről percre
ma Ez az egyik legolcsóbb készülék Dolby Vision kijelzővel, és más jó tulajdonságai is vannak, de nem tökéletes.
Állásajánlatok
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen
- Kerékpárosok, bringások ide!
- Poco F3 - a mindenes, de nem mindenkinek
- Bocsánatot kért az Apple, mert nagyon mellélőtt a legutóbbi reklámjával
- Lakáshitel, lakásvásárlás
- D1Rect: Nagy "hülyétkapokazapróktól" topik
- EA Sports WRC '23
- AMD K6-III, és minden ami RETRO - Oldschool tuning
- CASIO órák kedvelők topicja!
- Netflix
- Parci: Milyen mosógépet vegyek?
- További aktív témák...