Viták kereszttüzében az osztrák E-card

A március elején indult, több hónapos próbaüzemét teljesítő osztrák elektronikus egészségbiztosítási kártya (E-card) az adatvédők és a kisebb szoftvergyártók össztüzébe került egy központi ügyfélkapu-szolgáltatás (peering point) ötletének felvetődése kapcsán. A központi adatelosztó-ellenőrzési pont, ahol az orvosok és a páciensek egészségügyi adatai majd összefutnak, az osztrák orvosi kamara és betegbiztosító által minap alapított Peering Point GmbH felügyelete alatt működne.

A vita most arról szól, hogy az ügyfélkapun belépő adatokból elvileg minden egyes orvos azonosítása, az orvosok közötti adatforgalom és kommunikáció megfigyelése, valamint a tartalmak megtekintése lehetséges, így illetéktelenek számára is hozzáférhetővé válhat rengeteg bizalmas információ a páciensek leleteitől kezdve az orvosok internetezési szokásáig.

Az E-card minden rendelővel rendelkező orvos számára automatikus csatlakozást jelent egy központi, „kétcsatornás” adatbankhoz. Az egyik csatornán keresztül az orvosok és a betegbiztosító közötti információáramlás valósul meg, míg a másikon az orvosok közötti e-mailes kapcsolattartás és adatforgalom zajlik. Az új megoldás bevezetésétől kezdve ezek az adatok majd döntően áthaladnak ezen az adatelosztó és ellenőrző ponton.

Az ellenzők az adatvédelmi és a szabad piaci verseny szabályainak megsértésével érvelnek, és az osztrák egészségügyi háló feletti ellenőrzés monopolizálását vetik az ötletet szorgalmazó egészségbiztosító szemére. A piaci versenyt is szorgalmazó alternatív megoldások befogadását és felkínálását is követelő szervezetek állításait az egészségbiztosító cáfolja, az ügyfélkaput egyfajta elosztási pontként határozzák meg, ahol az adatcsomagok továbbításán felül semmilyen egyéb beavatkozásra nincs lehetőség.

Előzmények