Új kötelezettséget kapnak a webshopok

Az Európai Bizottság januárban elindította online vitarendezési platformját, így a tervek szerint egyszerűbb, olcsóbb és hatékonyabb lesz a nemzetközi fogyasztói jogviták rendezésének folyamata. Az uniós országokban működő online webáruházaknak és piacoknak kötelező jelleggel meg kell jeleníteniük a vitarendezési platformra mutató linket, illetve egy ehhez kapcsolódó e-mail címet.

Hirdetés

Az European Online Dispute Resolution (ODR) Platform 2016. február 15-től lesz publikusan elérhető a panaszos ügyfelek és a webáruházak számára. A cél természetesen az egységes európai digitális piac támogatása, illetve az online vásárlással kapcsolatos bizalom növelése.


[+]

A platform használata nemcsak a fogyasztók, de a vállalatok érdeke is lehet, hiszen amellett, hogy elkerülhetik a költséges és hosszadalmas bírósági eljárásokat, a több európai országban is tevékenykedő cégek egységes európai szabályok szerint kezelhetik a felmerülő problémákat. A rendszer használata regisztrációt igényel az Európai Bizottságnál, majd bejelentkezés után a fogyasztó benyújthatja panaszát a honlapon keresztül, ha nem sikerült közvetlenül rendeznie a jogvitáját a vállalkozással.

„Az alternatív vitarendezés alapvetően akkor kötelező a vállalkozások számára, ha annak alávetették magukat. A határon átnyúló online fogyasztói jogviták elbírálása kapcsán a magyar vállalkozásoknak együtt kell működniük az itthon a kizárólagos illetékességgel bíró Budapesti Békéltető Testülettel. Ennek hiányában ugyanis a fogyasztóvédelmi hatóság akár fogyasztóvédelmi bírságot is kiszabhat az érintett vállalkozással szemben. Mivel egyéb esetben alávetési kötelezettségük nincs az online webáruházak üzemeltetőinek, az alternatív vitarendezés hiányában a fogyasztók és a vállalkozások számára továbbra is a rendes bírói út igénybevételének a lehetősége marad” – tudatta lapunkkal a DLA Piper Horváth és Társai Ügyvédi iroda.

Azóta történt

Előzmények