A gyerekes családokban megduplázódott az okostelefonok száma

A K&H Vigyázz, Kész, Pénz! pénzügyi vetélkedő gazdája, annak járt utána, hogy a digitális fejlődés miként jelenik meg a mindennapok pénzügyeiben. – írta: IT café, 5 hónapja

Az Ipsos KidComm 2016 szindikált kutatástanulmány szerint Magyarországon az elmúlt három évben a gyerekes családokban megduplázódott az okostelefonok száma, a tableteké pedig megháromszorozódott ugyanezen időszak alatt. A digitális fejlődéssel azonban nem csak a tartalomfogyasztási szokásaink változtak, az e-szolgáltatások igénybevételében is jelentős változásokat figyelhetünk meg az elmúlt években. A fiatalok körében ezen változások még markánsabban kitűnnek.

E-bank

A K&H Bank adatai szerint a 14-18 éves korosztály esetében 10 700 ügyfél digitálisan aktív a banki szolgáltatások terén. Ma közülük 5250 e-bank felhasználó, illetve 5450 e-bank és mobilbank felhasználó is egyben. A K&H 2017-es januári adataiból egyértelműen kiolvashatók a 18 éven aluliak jelenlegi mobilbank és e-bank felhasználási szokásai a tranzakciók számának megoszlása alapján, amely a következőképpen alakult az időszak alatt:

  • az érintett korosztály tranzakcióinak 64%-a forint átutalási megbízásként zajlott internetes felületen, azaz e-bank segítségével
  • 9% kártyalimitösszeg-módosítás volt
  • 6%-ban mobilegyenleg feltöltésre használta elektronikus banki fiókját

Mobilbank esetében a tranzakciók megoszlása hasonló képet mutat a 18 év alatti ügyfeleknél:

  • az esetek 66%-ában forint átutalás miatt vette igénybe az e-banki szolgáltatást
  • a tranzakciók 16%-a limitösszeg-változtatás volt
  • 13%-a pedig mobilegyenleg-feltöltés miatt történt mobilbanki applikáció segítségével

A fenti adatok jól tükrözik a 2016-os egész éves tranzakciós megoszlásokat a 18 éven aluliak e-bankolási és mobilbankolási szokásai vonatkozásában. A 2016-os e-banki tranzakciók 62%-a forint átutalásként, 8%-a kártyalimit-módosításként, 7% pedig mobilegyenleg-feltöltésként valósult meg. Az akkoriban megújult mobilbanki applikáción indított tranzakciók viszont 83%-ban forint átutalásra, 17%-ban kártyalimit-módosításra fordítódtak a 18 éven aluli ügyfelek körében.

A piaci viszonyok folyamatos változása alapvető elvárásokat támaszt a bankok digitális technológiai felkészültségét illetően – írják a banki közleményben. Bár a mobil platform az ügyintézés optimális eszköze, az Economist Intelligence Unit tanulmányából kiderült, hogy a felhasználók csupán 15%-a indít bármilyen tranzakciót mobil készülékéről. Öt éven belül ez az arány várhatóan 25%-ra emelkedik, míg az Y, illetve a további generációk számára az elsőszámú banki csatornát jelenti majd.

Egyre korábban

A serdülő korosztály egyre korábban nyúl digitális eszközökért. A 6-12 évesek 33%-a okoseszközre spórol, elsődlegesen telefonra. A kisiskolások 48%-a rendelkezik mobiltelefonnal, ebből 51%-nak okoskészüléke van, 20%-uk pedig még gyűjt rá. Az eszközhasználat eleinte az alapvető funkciók elsajátításával kezdődik, az okos funkciók később válnak hasznossá. A százalékos arány a következőképpen oszlik meg: 54% telefonhívást indít, 47-48% fényképez, videózik és zenét hallgat, míg 42% sms-t küld.

Az okos eszközök penetrációja jól látható változásokat generál a szolgáltatások igénybevételének szokásain. A pénzügyi szektorban megfigyelhető elektronikus ügyintézés terjedését a K&H Bank adatai is igazolják. A 2002 óta elérhető e-banki szolgáltatások népszerűsége folyamatosan nő, minden új elektronikus banki szolgáltatást már a megjelenésük után több tízezren vesznek igénybe, így 10 év alatt az e-banki szolgáltatást 320 ezer ügyfél vette igénybe, a márciusban megújult mobilbankot pedig már 61 ezren használják. A K&H Bank becslései szerint 2020-ra az online ügyintézési formák további térhódítását fogjuk tapasztalni, és várhatóan a tranzakciók 66%-át fogja kitenni a mobilbankolók és netbankolók együttes aránya.

Minden

Azóta történt